• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ryggont vid skulderbladen pga dålig sittställning

Verkö

FD HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
8482
Medlemskap
2022
Köpte husbil i mitten av förra sommaren och fick ont mellan skulderbladen strax nedanför nacken, efter att jag kört husbilen. Först trodde jag att det var att jag satt och spände mig, i och med att jag inte var van att köra ett så stort fordon. Efter ett tag började jag justera armstöden upp och ner för att jag misstänkte att det var det som var felet, i och med att jag aldrig haft ont i ryggen innan och aldrig haft armstöd heller. Det kändes som den mest logiska förklaringen...

Experimenterade fram och tillbaka med olika sittställningar, men blev inte bättre.

Samma sak hände i år när jag tog ut husbilen. Efter första premiärturen hade jag ont mellan skulderbladen igen. Började då fundera på vad det var som gjorde att jag satt bra i bilen och inte i husbilen och till min förvåning kom jag fram till att det som skilde var svanken.

Testade att rulla ihop en handduk och lägga i svanken när vi körde en tur förra helgen och kände inget alls i ryggen.

Var i dag och köpte en svankkudde på Biltema för 100 kr och tror att den kommer att rädda min sommar :spinny:.

Mvh
/Jörgen
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ryggont vid skulderbladen pga dålig sittställning

Fäll upp armstöden och använd bara ryggstödet, när det gäller "arbetsställningar" är armstöd ett fördärv, omedvetet lutar man sig mot dom och ryggen tar stryk. Kolla sedan att du sitter tillräckligt nära ratten så att du inte behöver sträcka dej fram, för då får man gärna ont mellan skulderbladen.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Ryggont vid skulderbladen pga dålig sittställning

Jag känner igen mig i den smärtan du beskriver. Min längd gjorde att jag var tvungen att sänka stolen med diverse ombyggnader. Jag hade det problemet med förra husbilen med normal hytt, jag hukade för att se ordentligt genom rutan. Nu har vi en intigrerad husbil där rutans kant är högt upp o det går utan problem.
Nu kanske inte din längd är problemet, men det kan vara ett tips.
Mvh Bengt
 
Toppen