• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Ryck i ratten vid gaspådrag

  • Startad av Startad av F.d. 58347
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 58347

Guest
Hej! Min Hobby 600, årsmodell 2002, har börjat rycka i ratten när jag gasar i lägre hastigheter. Kan det vara drivknutarna som börjar ge upp? Den har gått 11000 mil, och det hörs inga missljud när jag svänger. Ska man i så fall byta hela drivaxlarna eller bara knutarna?
 
Tack för dina tankar. Bilen är helt nybesiktigad och då fanns inget glapp i några leder. Det känns som att bilen rycker fram och tillbaka när jag gasar i låga hastigheter och det försvinner helt i farter över 50. Därav min tanke om drivknutar, troligen då de inre.
 
Hej Ronny, du har rätt det är yttre drivknutar som är problemet om du känner att det tuggar i styrningen.
Beträffande vad du ska byta så kolla priserna på en hel drivaxel eftersom det kan löna sej att byta som den är eftersom det blir timtid på att byta en delad.
Om du är osäker leta upp ett ställe där du kan köra höger vänster med fullt rattutslag ev med lite handbroms samtidigt. Gör om samma baklänges så vet du läget. Ibland kan det vara en god ide att byta bägge om man kan få ett bra pris. Helst då skriftligt. Alla gillar inte att man skaffar delarna själv de vill tjäna mer pengar.
 
Hej Ronny, du har rätt det är yttre drivknutar som är problemet om du känner att det tuggar i styrningen.
Beträffande vad du ska byta så kolla priserna på en hel drivaxel eftersom det kan löna sej att byta som den är eftersom det blir timtid på att byta en delad.
Om du är osäker leta upp ett ställe där du kan köra höger vänster med fullt rattutslag ev med lite handbroms samtidigt. Gör om samma baklänges så vet du läget. Ibland kan det vara en god ide att byta bägge om man kan få ett bra pris. Helst då skriftligt. Alla gillar inte att man skaffar delarna själv de vill tjäna mer pengar.

Tack, det är vad jag misstänkte. Man kan ju köpa billiga drivaxlar från t ex skruvat, men håller de tillräcklig kvalitet? Priserna varierar från nån tusenlapp upp till ca 3000:- och jag misstänker att en originaldel kostar åtskilligt mera. En drivaxel borde man väl kunna byta själv om man är någorlunda händig?
 
Hadde dette når de inde knutene ble utslitt, det er da tid for å bytte hele akslen. 11000 mil passer med hva jeg hadde som levetid på indre knuter. Yttre ble byttet etter rundt 6000 mil. Yttre kjenner en ved napping i sving ved lav hastighet, indre ved endring i pådrag. (Allt etter minne fra før 2005).
 
Hej
Det är säkert en drivknut som har gett upp.
Hade samma fel för 15 år sen.
Skakade i ratten vid gaspådrag.
Byte ut vänster drivaxel.
Blev påkörd på en parkering, drivknuten gick då sönder.

Jag har aldrig växeln i efter det på parkeringar när vi handlar.
Åke
 
Tillbaka
Toppen