• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ruttplanering för de flesta GPS fabrikat

F

F.d. 4220

Guest
Jag fick ett tips av en jobbarkompis igår om nedanstående ruttplaneringsverktyg. Det använder Googlemaps och när du är klar med rutten (eller "itinerary", då det är ett engelskspråkigt program) exporterar du listan i det format som gäller för din GPS.

Jag har bara lekt lite med det än så länge men det är åtminstone klart enklare att använda än ruttprogrammet som Garmin har (hette det MapSource?).

Programmet behöver inte installeras, bara packa upp och köra. Det är dessutom litet, gratis och finns på en fransk(?) bloggsida:
Logiciels de conversion GPS
Men som sagt programmet i sig pratar engelska. :yes:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ruttplanering för de flesta GPS fabrikat

Ett helt fantastiskt litet program!
Man kan lägga upp rutter inte bara i Google Maps utan också i Autoroute och exportera i en hel rad olika format som passar de flesta navigatorer.

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Kan bara instämma med Anders, tack för det tipset! Btw, sidan går att välja engelskspråkig också.

Mvh Marita

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Funkar tydligen inte till Mio, :(om jag fattat rätt.:wideeyed:

Snarken

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Snarken

Mio använder väl filändelsen csv och den fanns ju med i listan.

Kenneth

F

F.d. 52999

Guest

Hej
Jag kanske har missppfattat något men jag tycker det är väldigt enkelt att lägga in rutter i min Garmin 760.När det är gjort får jag upp en översiktskarta med de olika stoppen, hur lång rutten är och vilken körtid som beräknas.
Hälsningar Keias

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Fördelen med att lägga upp rutten i tex Autoroute är att du kan lägga in fler parametrar på vilka vägar som du vill undvika delvis eller helt och vilka vägar m.m. du föredrar.

Dessutom får man en bättre överblick på datorn och man kan t.o.m. dra i vägsträckningen för att göra om rutten. Man kan också lägga in olika parametrar på de olika deletapperna. Det ultimata vägnavigeringssystemet!

Google Maps liknar Autoroute men har betydligt färre möjligheter i inställningarna.

Senast ändrad:
F

F.d. 12736

Guest

Vore det inte något för Roger M att anordna en träff med lite utbildning om hur man kan använda olika program för navigering?

Instämmer helt med vad du, KuMaNi skriver, en sådan träff vill jag gärna delta i, dessutom det är nog så att Rogers bättre halva håller med på Co-Cart träffen.

Men ska ni inte först fatta ett beslut i styrelsen hur länge Roger M skall modereras? Annars det lär vara svårt för Roger&Kristina att arragera något överhuvudtaget?

mvh
husbil2

KuMaNi

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2029

På vilket sätt för jag över gpx filen jag skapat i Auto Rout till min Garmin GPS?

//Kurt

F

F.d. 25168

Guest

På vilket sätt för jag över gpx filen jag skapat i Auto Rout till min Garmin GPS?

//Kurt

Du overförer filen GPX med Garmins Poiloader, der laver filen om til en GPI fil

Den kalder den poi.gpi, gem på datoren, husk at ändre namn til noget andet f.eks stockholm hamburg.gpi

Toppen