• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rullande crossbuss projekt

F

F.d. 54740

Guest
tjenare! ny både här på forumet och i hela dehär husbils genren..

köpte mig en Peugot boxer grand volyme (bland många namn) -01
ägaren innan hade gjort nån ihop plock av liknande säng ram men fick modifiera om den rätt så rejält för o få plats med fullstora motocross hojar där bak,

då man hade semester och lite tid men samtidigt behövde ha den till kommande enduro tävlingar så revs väggar o golvskivor ut för o fixa div rost, fästöglor, klä väggskivorna m.m. ...
glad i vågen så brända man på i några dagar och nu när kylan kommer på nätterna så kommer ju även kondens o kylan m.m.
då sidodörren har sina glipor från listen osv. så va inte ventilation nått större bekymmer i somras då dörren ofta va lätt öppen för värmens skull.. men nu när man vill hålla värmen inne och få bort kondens bildningarna i taket, vad ska man göra, inser ju att man skulle planerat bygget bättre men då man behövde bilen så kändes de inte lägligt att isolera o klä in hela inre delen så det enda som blev gjort va bitumen plattor? om de heter så, ljuddämpning iaf , en satans massa såna på de stora lättåtkomliga ytorna bakom de gamla inner panelerna, sedan klädes dem in i högtalarmatta ... sen hade jag lite överblivet golv som för skoj skull lades in i bo delen , och en alu durk plåt för skor och liknande ...

så frågan till er experter är. hur ska jag gå till väga? är inte superbekväm av mig så inte så noga med bästa av de bästa..

för o få lite inblick så skickar jag med några bilder från när jag o kompisen grejade lite med den

oooch så fort jag lärt mig hur man lägger in bilder så ska ni få några
 
F

F.d. 54740

Guest
jahaa de förklarar en hel del , sökte runt efter den där "infoga bild" knappen o allt xD
 
F

F.d. 54740

Guest
vad är bästa sättet att hålla kondensationen "borta" ? har ingen isolering mer än de lilla högtalarmattorna gör på original panelerna på sidorna väggarna, inget i tak eller liknande.

änna segt o vakna upp när kläder o täcke blivit lite sådär småfuktigt när man inte haft igång nån värme på hela natten
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Utan bra ventilation hjälper det inte att ha bra isolerat för att hålla borta kondens, det gäller i hus och är troligen lika applicerbart i husbilar.
 
F

F.d. 54740

Guest
Utan bra ventilation hjälper det inte att ha bra isolerat för att hålla borta kondens, det gäller i hus och är troligen lika applicerbart i husbilar.

då ska jag alltså satsa på ventilation.
, hur mycket behöver man? då den bara är till för o sova i så känns de ju lite overkill med sån med fläkt o grejer i o sätta i taket,
jag kan inget om sånt här så alla tips är uppskattade!
 
Toppen