• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Router i Enkirch.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Det hände sig i Enkirch i Moseldalen för ett par år sedan att min WiFi-uppkoppling försvann när jag försökte använda uppkopplingen på en platta förutom på datorn. Upprörd rusade jag upp till Verkehrsbureauen och frågade hur det kunde komma sig. Jag kom inte ut på nätet alls.

Verk.jpg

Lugn dam bakom disken förklarade för mig att uppkopplingen endast kunde användas på en "mottagare". Orsaken till detta är att missbruk hade förekommit där några gäster hade delat ut koden till sina grannar så att flera personer hade tillgång till nätet gratis. Till saken hör att kostnaden för WiFi i Enkirch är mycket rimlig. Jag fick en ny kod gratis och uppförde mig korrekt därefter.

Min fråga till expertisen blir då: Hur hanterar WiFi-uthyrarna moderniteter som routrar? En router kan ju förse ett tiotal apparater med uppkoppling.

Jappe

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Router i Enkirch.

Det har jag också funderar över, Jappe. Jag hade Wifog i en router och det fungerade mycket bra, men plötsligt blev det stopp i routern. Jag läser info att det bara gäller EN användare, så där åkte Wifog ut.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ved pålogging på en wifi router registreres ip og mac adressen, om denne info bindes til loggin koden så har denne sperren. Det finnes i prinsipp 2 påloggings teknikker for hotspots, enklest er en webside hvor en logger inn for å kunne komme videre ut på nett. Mer avansert benyttes en radius server som tildeler individuelle krypto nøkler for wpa pålogging på nettet. For begge er det enkelt å velge om en skal tillate flere enheter på samme loggin kode.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

För att komma runt detta kan man köra all trafik genom vpn. Har tyvärr inte fått detta att fungera på min Dovado tinyAC.

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2026

För att komma runt detta kan man köra all trafik genom vpn. Har tyvärr inte fått detta att fungera på min Dovado tinyAC.

Menar du att om du loggar in mot wifi nätet med Dovado tinyAC och sen delar den ut interna ip till dina enheter så låser den nätet? Hur ska den veta att bakom denna enhet ligger tex 3 interna enheter, bör väl oxå gå att internet dela via mobil till en platta utan att den låser nätet??
Den låser väl enbart om 2 st försöker ansluta till camping/ställplatsens nät med samma kod. Då kan den känna av 2 olika macadresser.
Har jag fel, för jag har aldrig haft problem med min Dovado tinyAC, när jag köpt eller använt nät som enbart ska användas av en enhet

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Menar du att om du loggar in mot wifi nätet med Dovado tinyAC och sen delar den ut interna ip till dina enheter så låser den nätet? Hur ska den veta att bakom denna enhet ligger tex 3 interna enheter, bör väl oxå gå att internet dela via mobil till en platta utan att den låser nätet??
Den låser väl enbart om 2 st försöker ansluta till camping/ställplatsens nät med samma kod. Då kan den känna av 2 olika macadresser.
Har jag fel, för jag har aldrig haft problem med min Dovado tinyAC, när jag köpt eller använt nät som enbart ska användas av en enhet

Beror på hur avancerad utrustning campingen har. Normalt är det inga problem att dela ut från Dovadon men var ute för att i Frankrike i höstas så var det en kommersiell operatör som hade hand om camping-wifin och de spärrade uppkopplingen automatiskt när den delades. Fick ringa supporten och försöka förklara och få det upplåst. Här hade en vpn-tunnel gått runt problemet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Noe de kan bruke er hvordan ip-portnummer blir brukt. Kildeporten blir oversatt ved NAT og de nye nummer ligger øverst i det lovelige området, et område som normalt ikke blir brukt fra vanlige enheter.

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025

Det funkar för mig. Jag har inte kört mot mitt hemmanät eftersom jag använder L2/IpSec mot det och tycker att pptp är för klent. Men mot dold.se har jag kört min TinyAC och det funkar stabilt och bra.

Toppen