• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rostskyddsbehandling

F

F.d. 16416

Guest
Hej,

Vi har köpt en ny Hobby Van 2008 långmodellen och funderat på att förstärka rostskyddet. Har själv monterat Lokari plastinnerskärmar fram på bilen.

Har gått ut med en kostnadsförfrågan om en rostskyddsbehandling till ett antal firmor runt Uppsala. På samma förfrågan har vi fått flera kostnadsförslag för en behandling på lägst 3500:- och högst 12500:-. Detta gör oss något vilsna.

Finns det någon i klubben, som har erfarenhet av detta med rostskydd och kan komma med någon synpunkt och råda oss, vore vi mycket tacksamma.

Vi har i nuläget inte planerat att använda bilen under vintern, så detta kan ju vara en faktor i valet.

Hälsningar Mona-Lisa och Owe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rostskyddsbehandling

Tråkigt att ingen för tillfället hade några goda råd eller synpunkter att ge oss...får väl avvakta ytterligare något.

MVH DS
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Rostskyddsbehandling

Din bil är ju helt ny. Är den inte galvad eller rostskyddad då. Man kan faktiskt spruta eller måla med pensel själv bara man får upp bilen lite så att möjlighet ges för att kunna krypa under. Det är ju inte så mycket att rostskydda egentligen.
Tänk på att det kan lukta av en del rostskyddsmedel.
Är det då ventilationshål i golvet får du lukt inne.
Kanske detta har gett dig något att fundera på.
Ha en bra sommar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Rostskyddsbehandling

Ring till någon rostskyddsfirma t.ex Rostskyddsmetoder i Vällingby och fråga om råd.
Bilens värsta fiende är rost och tror inte att alla lastbilar är galvaniserade och då kommer rosten som ett brev med snigelposten.
Lycka till
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Rostskyddsbehandling

Hej,
att förstärka rostskyddet är ingen dum idé, men, om bilen är ny så borde det ingå ett visst rostskydd/rostskyddsgaranti. Personbilar har ju en rostskyddsgaranti som ska följas upp på verkstad vid service. Nu har jag ingen koll på husbilar men tycker att det borde finnas även på en sådan. OM det finns något liknande så kan det hända att du sätter det ur spel om du gör något själv. Jag föreslår att du läser servicehäftet och manualen ordentligt. Personbilens dito beskriver vad som gäller och vad som ska göras och när, kanske det ser likadant ut på husbilar.
Brors förslag är bra, ring till de etablerade firmorna, t.ex de som har Tuff-kote-dinol, och fråga. Vidare kan kanske Konsumentverket ha några synpunkter på hur du ska göra. Dom borde kunna upplysa dej om vad som gäller.
Till sist, den firma du köpte av ska kunna tala om för dej om det finns en rostskyddsgaranti och om du sätter den ur spel om du gör något själv under en ev. garantitid.
Detta kanske inte ger dig någon direkt vägledning men jag har försökt att ge mina synpunkter.
Lycka till. :)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Rostskyddsbehandling

om det finns rostskyddsgaranti så gäller det x antal år men skall i de flesta fall följas upp med kontroller skall göras hos märkets verkstad eller godkänd rostskyddsföretag med jämna mellanrum. Bilen rostar ju inte mindre för att man har rostskyddsgaranti ( garantin ersätter bara genomrostad del och det är inte lätt att hävda att man skött rostskyddet om det inte finns noterat i serviceboken el.dyl) och det ligger på ägarens ansvar att kolla upp detta och kanske göra kontrollen i samband med service som väl alla gör.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Rostskyddsbehandling

Hej Mona-Lisa o Owe.
Ursäkta men jag har inga tips angånde rostskydd. Däremot blev jag intresserad av innerskärmarna som du monterat. Jag vet att det har sen många år funnits till Fiat, men har jag inte fel borde ni ha en Ford Transit, vilket jag har. Därför undrar jag var ni har fått tag i dom och om de som i Fiaten sänkte vägljudet?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Rostskyddsbehandling

Tackar alla för alla goda synpunkter.

Visst finns det en rostskyddsgaranti genom Ford, men skulle den behöva utnyttjas har det nog gått rätt långt med rosten. Har varit i kontakt med etablerade rostskyddsföretag Det är främst de stora differanserna för behandlingen som förbryllar oss. Är billig och dyr lika bra???

Vet att Ford godkänner behandling med vaxbasserade medel, som jag tror väl alla firmor numera har.

På vår Hobby är det bara den förlängning av ramen, som Hobby gjort som är galvaniserad i övrigt är det lackerat. Tycker inte det ser så rostskyddat ut och även dörrkanter och huv är ju utsatta som på en personbil. Rosten lär ju främst komma inifrån!

Innerskärmarna har jag köpt på RTG-trading i Gävle, som säljer Lokari-skärmar i Sverige. Hittas lätt på nätet. Valde skärmar med viss ljuddämpning genom ett påklistrat dämpande material i remsor. Viss effekt har det nog på resonansljud. Lätta att montera själv.

Owe och Mona-Lisa
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Rostskyddsbehandling

Innerskärmar och ljud; På vår Fiat 1,9 JTD årsmodell 2001 reducerades motorljudet markant. Nya bilar är troligen bättre ljudisolerade från början och nya dieslar går tystare.
Rostskyddsbehandling: Min fru har en ny Peugeot som är galvaniserad från fabrik men inte vax-sprutad i dörrar och balkar. För att Peugeots rostskyddsgaranti skulle gälla var jag tvungen att göra behandling hos en aktoriserad Tuff-kote-dinitrol firma och med deras vax. Kolla om Ford har specifika krav så du inte sprutar på fel rostskydd som kan lösa upp det befintliga. Hälsningar Hasse
 
Toppen