• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rostskydd bakaxel

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026
Hur skall jag rostskydda bakaxeln , det är en AL-KO, på besiktingen föreslog dom tunnflytande olja.

F

F.d. 25045

Guest
Sv: Rostskydd bakaxel

Hej!
På mina Volvo har jag kört med rå linolja, funkat bra o dessutom luktar det gott.
Anders

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Hur skall jag rostskydda bakaxeln , det är en AL-KO

Troligen inte något att tänka på i ditt fall, men om man har en slutväxel i bakaxeln, så är det ingen bra ide att rostskydda den.

Rostskyddet agerar isolering och oljetempen kan stiga för högt under varmt väder och hög belstning.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Al-ko bakaxel er varmgalvanisert fra fabrikk sammen med resten av bakrammen og trenger egentlig ingen ekstra rostskydd. Et tynnt lag Tektyl skader ikke! Tverr røret i bakaxelen er endast et hus for de tre torsjons-stengene som er fjøringen.

Toppen