• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rostfritt eller inte?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har köpt via Amazon rostfria gångjärn...
Sätter jag en magnet mot pinnen i gångjärnet så fastnar den direkt på magneten... Lika så skulle skruvarna vara rostfria... Men även dessa sitter hårt på magneten.
Jag vet att rostfritt kan vara magnetisk.... Men när de fastnar lika hårt som järn börjar jag undra...
Därför undrar jag hur kan jag kolla om det är rostfritt... Jag har saltsyra om det kan vara till nytta.. Men vet inte hur jag gör en test...
Tack på förhand 1630766178374777480145176588211.jpg
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ett enkelt test kan ju vara att tvätta rent med t.ex t-sprit och sedan ha på lite vatten, Vanlig stålplåt brukar ju rosta snabbt och villigt, är det någon rostfri variant blir det ju ingen rost.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man måste skilja på "rostfritt" och syrafast stål, och t.o.m syrafast försvinner av vissa kemikalier.
Syrafast är extremt hårt, kan du typ fila i gångjärnet så är det inte syrafast.
Men generellt så är inte rostfritt stål magnetiskt, så jag skulle inte kalla ditt gångjärn rostfritt.

Detaljer till båtar brukar hålla bra mot korrosion, kanske du finner nåt där.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om man tar märkningar av ex. skruvar, muttrar m.m. om man handlar styckvis eller påsar hos typ Bauhaus m.m. så finns det några vedertagna märkningar.
Rostfritt är märkt med A2 och är magnetiskt men inte lika mycket som "vanligt roststål". Skruven brukar dock kunna hänga kvar i en skaplig magnet.
Syrafast är märkt med A4 och är inget magnetiskt alls... I princip totalt stendött vid kontakt med en magnet, dyrare och brukar säljas som båttillbehör.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter, ifall du har vinäger så kan du testa först med det, dränk på rejält, låt den sen lufttorka, då borde du få en reaktion ifall det inte är rostfritt.
Biter inte det kan du gå vidare med en blandning på väteperoxid, vinäger och bordssalt, men var utomhus då otäcka gaser kan bildas.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Såja nu har jag testat om det är rostfritt....
Jag slipade med sandpapper på pinnen i ett av gångjärn (det till höger)
Sen la jag gångjärnet och en av de medföljande skruvar i ett glas med vatten och en matsked salt, detta måste ju visa om det är järn eller rostfritt...
Lät det ligga över natten... Och tänkte innan jag tog upp det.. Att nu måste jag tydligt se rost...
Till min stora förvåning så kunde jag inte se någon rost :eek: vare sig på skruven eller pinnen på gångjärnet...
Så detta måste ju vara rostfritt även om det har lika kraftig påverkan av magneten som en vanlig järn skruv/bit...
Att rostfritt kan ha lite magnetism visste jag, men att den också kan ha lika kraftigt magnetism som vanligt järn.... Är helt nytt för mig :bock:

NÅGON annan som har varit med om detta?

IMG_20210905_131604.jpg
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Såja nu har jag testat om det är rostfritt....
Jag slipade med sandpapper på pinnen i ett av gångjärn (det till höger)
Sen la jag gångjärnet och en av de medföljande skruvar i ett glas med vatten och en matsked salt, detta måste ju visa om det är järn eller rostfritt...
Lät det ligga över natten... Och tänkte innan jag tog upp det.. Att nu måste jag tydligt se rost...
Till min stora förvåning så kunde jag inte se någon rost :eek: vare sig på skruven eller pinnen på gångjärnet...
Så detta måste ju vara rostfritt även om det har lika kraftig påverkan av magneten som en vanlig järn skruv/bit...
Att rostfritt kan ha lite magnetism visste jag, men att den också kan ha lika kraftigt magnetism som vanligt järn.... Är helt nytt för mig :bock:

NÅGON annan som har varit med om detta?

Visa bilaga 215324
De är ju säkert inte lika "rostfria" som syrafast stål, men det är kanske tillräckligt för inomhusbruk i torr miljö. Men även rostfritt kan rosta, känsligt för spaltkorrosion. Lägg t ex en rostfri matkniv på en blöt rostfri diskbänk och låt den ligga ett dygn. Eller lägg rostfria bestick intill varandra i diskmaskinen,så kan de ha rostfläckar efter disken.
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
De är ju säkert inte lika "rostfria" som syrafast stål, men det är kanske tillräckligt för inomhusbruk i torr miljö. Men även rostfritt kan rosta, känsligt för spaltkorrosion. Lägg t ex en rostfri matkniv på en blöt rostfri diskbänk och låt den ligga ett dygn. Eller lägg rostfria bestick intill varandra i diskmaskinen,så kan de ha rostfläckar efter disken.
Har en gasolgrill som står ute utan skydd hela sommar halvåret,den är magnetisk men inget rost ,den har hängt med i 5 år
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Man kan tänka sig att gångjärnen är galvade, (varmgalvade, elektrolytiskt belagda med zink) och att man därmed kallar dem "rostfria".
Men utseendet på dina bilder ser mer ut som rostfritt stål.
Vad man blandar i sådant stål i Kina är förstås en bra fråga. det är nog inte samma varje dag. (befriat från kvaliteskontroll)

Köksknivar, dvs sådana man skär bröd och skinka med, är ofta av rostfritt material.
De är magnetiska och fäster på magnetlisten i köket.
Så det finns flera typer v SS.
Moraknivar likaså magnetiska.

BILTEMA:s rostfria skruvar har jag ett sortiment av, att använda vid reparationer och arbeten på bilarna.
Dessa har skött sig utmärkt.

Roy
 
Toppen