• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rookie som behöver laga/korta markis

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Hej, helt ny på husbilar och ny på forumet.
Köpte för ett tag sedan en gammal husbil Ford Rimor Brig 678 från 1995, vi är supernöjda med bilen och är nog fast i husbilsträsket nu.
Som på alla äldre bilar så finns det ju saker att fixa och förbättra, har nog ordnat det mesta nu men markisen återstår.
Markisen är en Omnistor 5000 som fungerar perfekt men precis bakom främre list ca 1 cm in på väven så har den spruckit ca 15cm in från varje kortsida.
Min fråga är kan man ta bort typ 1cm från långsidan och fästa om den i listen/skenan? är ju så lite att tyg att fästa någon form av lagningslapp i.
Hoppas ni förstår min beskrivning och vore grymt tacksam för svar och tips!!
 
F

F.d. 50209

Guest
Sv: Rookie som behöver laga/korta markis

Hade samma skada på vår Omnistor 8000. Jag ringde runt till persienn/markisfirmor och fick napp här nere i Skåne hos Perstorps persienner, lite långt för dig att åka men borde ju finnas runt S-hamn/Gävle. Inne i fållen ligger en rund gummilist och alltihop skjuts in i ett spår i fronten. Alltså, ta ner markisen, lossa gavlarna, ta med röret med väven på och gummilisten till persienntillverkaren. Skär av materialet 4-5 cm in och vik in runt listen och få det svetsat och därefter sytt. Åk hem och skruva ihop. Vi fick detta gjort för 200 kronor och för alla som bor närmare Perstorp så kan jag varmt rekommendera dem!! Första gången de sett en Omnistor men principen är ju densamma. Jag började prova med silvertejp, men då skadan låg så nära frontlisten så gick det inte att fästa, men nu är det som nytt igen.:wub:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Rookie som behöver laga/korta markis

Eller en segelmakare, fråga i marinorna .
 
Toppen