• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda i uppförsbacke?

Skånis

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
29765
Medlemskap
2023
Hej, vi är nya husbilsägare Burstner 840 Aviano 2015 med Comfort Matic (robot) växel. Ni som är vana. Vad är bäst att ha i läge vid smygkörning i uppförsbacke/kurvigt. Att lägga in 1:an på manuella eller ha auto och aktivera UP Function knappen?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Prova dig fram, jag körde alltid med automat det fungerade bra för den husbilen jag hade, en Carthago, 5 ton.
UP Function knappen använde jag vid några tillfällen på vägen över alperna.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
På min 4,2 ton har jag problemet att den gärna vill växla till 2:an mitt i (branta) backen. Då pratar vi riktigt brant, typ skogsväg. Bara att backa ner och köra 1:an manuellt då. Det är rätt spännande med tung husbil som leker terrängbil. :oops:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej, vi är nya husbilsägare Burstner 840 Aviano 2015 med Comfort Matic (robot) växel. Ni som är vana. Vad är bäst att ha i läge vid smygkörning i uppförsbacke/kurvigt. Att lägga in 1:an på manuella eller ha auto och aktivera UP Function knappen?
Är det väldigt brant och du tänker köra sakta uppför, välj 1an manuell slipper du risk för uppväxling i backen.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Enl min mening bör/kan man i princip alltid köra med UP-funktionen inkopplad.
Kom ihåg att Fiat Ducato i grunden är byggd som en lätt lastbil.
UP-funktionen är tänkt att användas när lastbilen har mycket last samt i uppförsbackar.

Eftersom en husbil i princip alltid väger 3.5 ton (eller mer) kan det vara en god idè att använda UP-funktionen i högre utsträckning
 

Skånis

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
29765
Medlemskap
2023
Tack för mycket bra råd! Vi ska ut första gången imorgon men har redan känt i små kurvor i låg fart (tom) att den nästan stannar på låga varv, Jag har läst manualen från Fiat om detta men det står så "diplomatiskt" så man blir osäker. Då ska jag prova att ha den i också. Det står ju också i manualen att blir det "fel" så tar roboten över....typ. Den fråga som jag har kvar är att vår bil är utrustad med Hill decent Control. När jag läser manualen säger den att användas i upp och ner backar men då ska ju UP funktionen också göra jobb så vad är bra enligt er?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Tänka bara står du länge i kö tex så lägg den i neutral för den kan slira på kopplingen slits upp fort. Ha en trevlig tur.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Tusen tack! ännu ett gott råd från erfarna! Vet du något om Hill controll funktionen?


Går automatiskt, håller bromsen när du står still i uppförsbacke i typ 20?sekunder.
Du behöver inte trycka på någon knapp!
 
Senast redigerad av en moderator:

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Nu blandar ni & ger Hill Decent Control är en funktion när man kör nedför! (Lägger på ett kostant bromstryck på bromsarna för att undvika att bilen skall skena utför & håller kvar den låga växeln.)
Vid start i backe brukar det heta Hill Hold, som mycket riktigt aktiverar bromsarna så bilen står still så man hinner bygga upp drivning framåt, så bilen inte skall rulla bakåt innan man hann med. (Förr brukade man få lära sig att göra start med handbroms i uppförsbacke för att undvika att rulla bakåt, så det är lite som en automatisk version av detta.)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu blandar ni & ger Hill Decent Control är en funktion när man kör nedför! (Lägger på ett kostant bromstryck på bromsarna för att undvika att bilen skall skena utför & håller kvar den låga växeln.)
Vid start i backe brukar det heta Hill Hold, som mycket riktigt aktiverar bromsarna så bilen står still så man hinner bygga upp drivning framåt, så bilen inte skall rulla bakåt innan man hann med. (Förr brukade man få lära sig att göra start med handbroms i uppförsbacke för att undvika att rulla bakåt, så det är lite som en automatisk version av detta.)
Har provat Hill decent några gånger men inte funnit någon nytta med den,tung last knappen intryckt på backiga småvägar ,annars använder jag den inte, tycker att den ligger på låga växlar för länge vilket är meningen med systemet.
 

Skånis

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
29765
Medlemskap
2023
Tack för input. Hill Decent i nedförsbackar när det känns lite obehagligt och UP knappen i stort sätt jämt påslagen när man är tungt lastad...typ 4,500-4,800 kg. Max 5,000kg. Ska prova bägge knapparna imorgon. Tack för alla goa råd!
 
R

RobbeS

Guest
Kör alltid UP i stadstrafik. Lite snabbare respons hur snabb nu en husbil med totalvikt på 4400 kg kan bli:p
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Jag har en 3,0 158 hk. Robotlådan fungerar jättebra för mig i vanlig körning utan UP-knapp, även i motlut. Har använt UP-knappen när jag kört i alperna då den växlar tidigare på varvtalet. Tycker framförallt att den motorbromsar mer i branta utförsbackar med knappen intryckt, vilket är bra. När det gäller start i branta backar, eller upp på klotsar, kör jag oftast med hjälp av handbromsen på klassiskt "start i backe"-maner. Handbromsen påverkar inte växellådans styrenhet, vilket bromspedalen gör. Då slipper man att den rullar lite bakåt innan kopplingen greppar.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Har en 3.0 på 177 hk och robotlådan, tycker att den går mycket smidigare med UP knappen på, kändes inte bra att ligga på 6:ans växel uppför bjärebacken även om det går så blir det en jäkla belastning på växellådan, den växlar väldigt snabbt till 6:an i typ 50 men nu med UP på så känns den mer smidig i all typ av körning.
 
Toppen