• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Robotlåda Fiat 2011

Kala566

HBK Medlem
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
40411
Medlemskap
2025
Hej!
Har en Burstner från 2011 som har gått ca 6700 mil,den har ro ot låda o nu helt plötsligt kom det upp check transmission, bilen fungerar o felmeddelandet försvann. Vad kan det vara? Hur ofta behöver man ser att växellådan?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Nej! Det var på landsväg i 90 km/h
Har du inte fått något mer felmeddelande kan du nog bortse från det, alternativt låt verkstad läsa felkoder, men det är inte säker att dom hittar något.
Växellådan kräver regelbunden service med vätskebyten, normalt vart annat år,något som många verkstäder inte har koll på.
Det finns flerar trådar om service på robotlåda.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Eftersom vi inte vet när robotlådan servade så har vi nu bokat tid! Tack för svar!
Frågan verkstaden vad man tänker göra för service på lådan, hur man gör för att byta vätskor, kopplingen kräver att man tömmer via avluftningen tex.
Många verkstäder har liten kunskap om dessa växellådor.
Det skall bytas vätska i kopplingen samt robotdelen, två olika vätskor, sedan kanske det är bra att byta i själv växellådan också när du ändå har bilen på verkstad

Per.S

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2025
Man kan tycka det, jag frågade min auktoriserade stora FIAT verkstad ,och fick bara svävande svar, slutade med att jag gjorde jobbet själv.
Vi behöver nog dessvärre konstatera att verkstäder för husbilar lider av samma "sjuka" som florerar bland bilverkstäder.
Det finns de som gör sitt jobb till punkt och pricka och så finns det de som "skarvar lite" och i vissa fall vet de inte ens vad
som ska göras.
Men det är väl som i de flesta yrken/branscher.

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025
Här i Jämtland är Folkes bil i Strömsund auktoriserad verkstad för Fiat enligt dom behöver man inte byta några oljor i roboten .Endast kontroll av nivån och grumlighet. Jag har pratat med dom flera gånger om att andra Fiatverkstäder byter, så vidhåller dom att det inte behövs. Vad ska man tro?. Vi har en Ducato 2019 2,3 liters med 6-växlad robotlåda.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Här i Jämtland är Folkes bil i Strömsund auktoriserad verkstad för Fiat enligt dom behöver man inte byta några oljor i roboten .Endast kontroll av nivån och grumlighet. Jag har pratat med dom flera gånger om att andra Fiatverkstäder byter, så vidhåller dom att det inte behövs. Vad ska man tro?. Vi har en Ducato 2019 2,3 liters med 6-växlad robotlåda.
Dom har fel, vätskor skall bytas, detta gäller framförallt vätskan till styrning av kopplingen, den är helt svart efter två år samt tar upp fukt, när det gäller vätska till roboten skall nivån kontrolleras, men även där bör man byta.
Verkstäderna har bristande kunskap eller vilja, framför allt i en helintgrerad bil är det en utmaning att byta vätskor.

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Markus på Auto Champion i Arlöv har hanterat flera robotlådor där inte vätskorna/oljorna bytts. Visst kan det funka, men han är väldigt tydlig med att de SKA bytas vart annat år. Kostnaden för bytena av de två olika vätskorna/oljorna känns försumbara, jämfört med kostnaderna för reparation, eller byte. Du byter ändå motorolja minst vartannat år.

Toppen