• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotlåda eller manuell?

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Jag har robot låda idag och även haft manuellt växlad husbil så jag har erfarenhet av båda.
Nu har jag varit och kollat på en husbil som vi skulle kunna tänka oss men är manuellt växlad,den har en del annan utrustning som vi inte har idag.
Ska man välja en manuellt växlad idag, jag tänker på framtida försäljning, eller vänta på att det dyker upp någon med robot låda?
Christer
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Om du tittar på en nyare bil (2020 och framåt) så är det inte längre robotlåda utan en 9-växlad traditionell momentomvandlarlåda. Den är nog att föredra om du redan tänker på framtida försäljning. Men jag tycker att du ska köpa bil till dig själv och inte tänka så mycket på framtida försäljning.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Tycker det går riktigt bra med robotlåda (Fiat) sedan 2 år tillbaks. Förra (MB) hade "riktig" automatlåda och drog ca 3 dl/mil mera trots att båda har 6 hjul och väger ungefär lika. De tre första husbilarna hade manuell växellåda och det vill jag inte ha, delvis pga ett dåligt vänsterknä och bekvämlighet.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Först vill jag säga att jag uppskattar verkligen automatisk växellåda och har haft det på de flesta av mina personbilar.

På vår förra hb hade vi robotlådan.
Nu har vi den manuella lådan och jag vill aldrig mer ha robotlådan.
Jag ogillade starkt sättet den växlade på, både upp och ner, och den kan inte jämföras med en "riktig" automatlåda.
Jag har även läst om så många som haft problem och blivit stående med havererad robotlåda.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Du behöver nog inte oroa dig för en framtida försäljning det finns olika läger om vilka växellådor man vill ha, själv skulle jag aldrig någonsin köpa en en bil med robotlåda eller automat över huvud taget ( har kört 30 000 mil med automat), medan andra höjer dem till skyarna så det finns köpare oavsett vilket Du väljer.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nej, inte ens i närheten.
Lägger till en länk i stället för att skriva och försöka förklara.

Dubbelkopplingslåda finns till flera bilmärken,jag har en i min BMW då heter den DCT men samma sak,snabbare växlingar under fullgas acceleration får du leta efter,används även av Porsche ,Lambourgini, Ferrari tex.,rätt långt från husbilar!!
Jag har haft två robotlådor i husbil,fördelen är att du slipper växla själv,annars inga pluspoäng, jag tror inte det spelar någon roll vilket du väljer till nästa bil.
 

alemax

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
25869
Medlemskap
2025
Vår första husbil var en manuell och tyckte det funkade hur bra som helst, men då körde vi mest runt i Sverige. (inte så mycket trafik här) När vi sedan började köra runt nere på kontinenten kände vi att en automat hade varit bättre, då det är sjukt mycket mer trafik där och ofta att vi körde längre sträckor. Mycket mer köer som gjorde att det var mycket stopp-start... tog hårt på knät!
Vi bytte upp oss 2020 och då var mitt enda krav som EJ gick att kompromissa på automat.
Det blev en robotlåda och vi är supernöjda.

Har nu kört hela vägen från Nyköping till Sheffield i UK och var så glad att vi valde automat. Här är trafiken helt galet, gäller att ha tungan rätt i mun.
Knät orkar med långa promenader i Peak District!
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
655
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Kaben vi hade hade robotlådan och 2.3L motorn. Jag tycker den fungerade väldigt bra. Nuvarande Nordic har MB 7G-tronic och är såklart överlägsen jmfrt med Fiats system. Dock har vi nu även 3L V6. Kaben med Fiats 4cyl motor drog ca 1.1L/mil vid 90-100km/tim och ca 1800-2000 varv. Vår tyngre Nordic, knappt inkörd ännu, drar 1.2-1.3L/mil vid motsvarande hastighet och varvtal. Jag tror inte denna skillnad har något med typen av växellåda att göra.
Jag har fortfarande inte av någon expert inom husbilsbranchen fått någon vettig förklaring till varför det är så bra med 9vxl i en husbil. Jag tyckte fiatens 6 växlar var "good enough" . Det sundaste var från en försäljare (Hymer?) som sa att det är det enda som finns att få tag på till de EURO6 personbilsmotorer som även används till husbilar. Alltså av kostnadsskäl...
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Tack för informationen och kommentarer jag fått, husbilen jag var intresserad av är såld men det kommer flera, då får vi se vilken växellåda det blir.
Christer
 
Toppen