• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Robotdammsugare vilken gillar ni?

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Vi har haft robotdammsugare lika länge, nästan, som dessa har funnits.
De två första var Neato Signature Pro som blev bäst i test under många år.
Den första gick väl sönder tredje eller fjärde året (körs må-fr på 150m2).
Dock lyckades jag byta motorn som roterar lasern (position) själv så den gick ytterligare något år.
Den andra gick några år sedan packade batterierna och nya kostar 7-800kr (Ni-MH) och då blev det dags att gå över till litiumbatterier.
Nu har jag dock lyckats konvertera den med 18650 celler så den går idag på övervåningen.
Men nackdelen med dessa var den lilla dammbehållaren som man alltid glömde tömma...

Nuvarande maskin blev därför en Xiaomi Dreamebot X10 pro med automatisk tömning.
Varje gång den går tillbaka för laddning (en gång om dagen eftersom den lätt klarar hela huset på en laddning) så startar det en större dammsugare med påse i laddstationen och tömmer roboten.
En grym funktion.

Om man ska hårddra det så klarade den gamla maskinen att hålla hundhåren i schack och klarade lätt att manövrera mellan rum, över trösklar och genom mattor utan en massa lull-lull.
Nya maskinen är uppkopplad via wi-fi så man får en notis när den startar och gått i mål,
den är bättre på att undvika småsaker som råkar ligga framme (typ laddsladd till mobilen), den anpassar sugkraften efter vilken yta som dammsugs och det går att lägga in zoner som den ska undvika.
Återstår att se om den är lika slitstarkt som sina föregångare....
Vi har samma och är väldigt nöjda, framförallt ska man ha automatisk tömmning.
Måpp funktionen är väldigt bra, binder dammet.
Vi har nog aldrig haft så rent under sängen som nu.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Vi funderar på att skaffa en robotdammsugare och när jag kollar på nätet så är det minst sagt en djungel. Mycket på Youtube och allehanda siter som visar Bäst-i-test men det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur relevanta och opartiska dessa tester är.

Tänkte därför att det troligen är många i klubben som använder robotdammsugare och som kan lämna sina erfarenheter om hur de fungerar och vilka märken som är att föredra. Gärna också vilka problem och utmaningar som användande av roboten ger.

Huset är 105m2 i ett plan med låga trösklar men om man tar bort utrymmen som inte är lämpliga så är det mellan 80-90m2 att dammsuga.
Jag inser att priset har stor betydelse för hur väl roboten fungerar men vi är beredda att väga pris/prestanda och letar inte efter lägsta pris utan en rimlig kompromiss.
Vi funderar på att skaffa en robotdammsugare och när jag kollar på nätet så är det minst sagt en djungel. Mycket på Youtube och allehanda siter som visar Bäst-i-test men det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur relevanta och opartiska dessa tester är.

Tänkte därför att det troligen är många i klubben som använder robotdammsugare och som kan lämna sina erfarenheter om hur de fungerar och vilka märken som är att föredra. Gärna också vilka problem och utmaningar som användande av roboten ger.

Huset är 105m2 i ett plan med låga trösklar men om man tar bort utrymmen som inte är lämpliga så är det mellan 80-90m2 att dammsuga.
Jag inser att priset har stor betydelse för hur väl roboten fungerar men vi är beredda att väga pris/prestanda och letar inte efter lägsta pris utan en rimlig kompromiss.
Hej, om man verkligen menar allvar och vill att det skall fungera så rekommenderar jag en Electrolux Pure i9.2. Vi har haft föregångaren sedan 2017 och den gör sitt jobb varje dag sedan dess. Blivit väsentligt smartare med åren dessutom men det viktiga är att den dammsugar verkligen rent och överallt. Fastnar egentligen endast på ett enda ställe och endast då vi glömmer vända upp 8 stolar i vardagsrummet. Blir för mycket ben helt enkelt... Superbra och rymlig dammbehållare jmf med många andra.
 

Klaus Möhrpahl

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
20083
Medlemskap
2026
Hej, om man verkligen menar allvar och vill att det skall fungera så rekommenderar jag en Electrolux Pure i9.2. Vi har haft föregångaren sedan 2017 och den gör sitt jobb varje dag sedan dess. Blivit väsentligt smartare med åren dessutom men det viktiga är att den dammsugar verkligen rent och överallt. Fastnar egentligen endast på ett enda ställe och endast då vi glömmer vända upp 8 stolar i vardagsrummet. Blir för mycket ben helt enkelt... Superbra och rymlig dammbehållare jmf med många andra.
Vi har en likadan och håller med till fullo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vi har en Andersson fungera jättebra och bra pris

Robotdammsugare med våtmoppning & Smart Life-appen
Andersson RVC 4.0, Cleanstation for RVC 4.0

(24)
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...-rvc-4-0-cleanstation-for-rvc-4-0/p2160.9263/
  • Sugkraft: 1500 Pa
  • Batteritid: 180 min
  • Moppfunktion

6 298:- 3 990:-
Webblager
Lagershop

Just sugkraften är en stor svaghet på robotarna, t.ex ovan värde 1500Pa är 153mm vattenpelare, ett skämt i mina ögon, mer att klassa som kapilärkraft,
så jag förstår att ingen vann i det stora testet på Råd&Rön.
Köper ni en robot så ta den på öppet köp med testtid på några veckor.
 
Toppen