• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RITPROGRAM FÖR EL-SCHEMA?

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har gjort om det elektriska och laddar exempelvis bodelsbatteriet med en 220V CTEK M200 som får ström från en 12 - 220V växelrikter/inverter, allt enligt sinaturen JANKRO´s "princip". Därför vill jag dokumentera det hela och önskar tips om ett enkelt och gratis ritprogram som jag kan använda.
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: RITPROGRAM FÖR EL-SCHEMA?

Det finns hundratals program. Många är demo som du kan använda under en viss tid, eller reducerade på något annat vis. Dessa program duger om du bara skall använda dom en endaste gång
free electrical design program
Tack för det.
Då uppkommer frågan om det är någon som vill rekommendera något.
//Conny
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: RITPROGRAM FÖR EL-SCHEMA?

Ta papper och penna och om du nödvändigtvis behöver ha det i "elektroniskt" format, skanna det och spara det i pdf. Är allergisk mot programvaror som tar 4 dagar innan man ens fått fram en sketen bild. Är väl knappst kopplingsschema till ett kärnkraftsverk vi talar om? :).
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: RITPROGRAM FÖR EL-SCHEMA?

Ta papper och penna och om du nödvändigtvis behöver ha det i "elektroniskt" format, skanna det och spara det i pdf. Är allergisk mot programvaror som tar 4 dagar innan man ens fått fram en sketen bild. Är väl knappst kopplingsschema till ett kärnkraftsverk vi talar om? :).
Hej!
Nä, men det börjar likna kopplingsschema till ett kärnkraftverk så japanerna har bett att få en kopia inför återuppbyggnaden.
Jag har hittat en halvt dussin ritprogram som har så många funktioner att det förmodligen tar mer än 4 dagar att finna ut vad jag inte har användning för. Alltså lutar det åt att damma av ritplankan och ritmaskinen.
//Conny
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: RITPROGRAM FÖR EL-SCHEMA?

Det går rätt bra att laga ett el schema med excel som de flesta har. Då är det enkelt att skriva behövlig text i cellerna.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: RITPROGRAM FÖR EL-SCHEMA?

Mycket intressant tråd!

MEN, någon i Stokholmstrakten som kan hjälpa mig att scanna in blyertsskisser till
data så att jag kan lägga in bilderna i text.

Det blir nog lite för långt upp till Mikethebike i Umeå. :p:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: RITPROGRAM FÖR EL-SCHEMA?

Att göra detta i Exel låter jobbigt i mina öron kanske har fel.
Om du verkligen vill lägga så mycket jobb på ett schema, så ladda ner ett ritprogram som är fritt eller en free trial.
Kanske Smartdraw kan vara ett lämpligt program. Det finns ett speciellt för Automobil .Electrical Software SmartDraw

Lycka till
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: RITPROGRAM FÖR EL-SCHEMA?

Att göra detta i Exel låter jobbigt i mina öron kanske har fel.
Om du verkligen vill lägga så mycket jobb på ett schema, så ladda ner ett ritprogram som är fritt eller en free trial.
Kanske Smartdraw kan vara ett lämpligt program. Det finns ett speciellt för Automobil .Electrical Software SmartDraw
Lycka till
Hej!
Du har alldeles rätt och som jag svarade mikethebikeumea så tänker jag rita för hand. Åtminstone som det ser ut nu. Men jag är samtidigt nyfiken på hur det kan ta sig ut i Excel, eftersom Bysmeden åter tog upp frågan.
//Conny
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: RITPROGRAM FÖR EL-SCHEMA?

Hej!
Kan du ge ett litet exempel?
//Conny
Bifogar ett enkelt exempel. Bara man bestämt upplägget går det rätt enkelt att kopiera. Vill man snitsa till det så kan man ordna till ett litet symbolbibliotek liknade de som finns med Elprocad.
 

Bilagor

  • elschema.xls
    19,5 KB · Visningar: 83
Toppen