• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Riktigt otäckt, skyltbelysning!

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Under en färd med husbilen började det ryka från handskfacket, stannar och får upp handskfacket och tror då att det brinner!

Som väl var, brann det ej utan jag kan efter att röken försvunnit få bort säkringslocket och konstatera att en säkring smält, den har smält så mycket att plasten runnit ner i flatstiften.

Efter att man lugnat ner sig och fått bort säkring och plast som runnit ner i dosan startar funderingarna på vad som inträffat och orsakat detta.

Så här är det, nummerplåtsbelysningen som är i vårt fall nedsänkt i stötfångaren tar in vatten, detta trotts att belysningarna byttes för ca11 månader sedan, snygga bra gummitätningar runt glaset och ändå kommer det in vatten.

I botten på belysningen sitter ingången till strömmen så när det ligger vatten i botten leder vattnet ström som gör att det blir "lite" kortslutning, så pass att säkringen som är en 10amp ligger på gränsen till att lösa ut.

Säkringen blir så varm att den smälter och plasten ryker så klart massor.

Ett tipps från mig för att slippa detta, kontrollera hur era ser ut i botten så ni slipper detta, det var hemskt otrevligt!

Ett tipps till som jag inte verkställt ännu är att jag ska leta efter säkringar som ej är plast utan porslin eller liknande, tipps mottages tacksamt.

Ha det bäst //Lasse:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Alla talar så illa om Lucas, men faktum år att dom har mycket bättre säkringar och säkringshållare än Bosch på min Rover som jag hade en gång i tiden så satt det glassäkringar den Amerikanska typen och dom finns att köpa både tröga och snabba.
Eftersom din säkringsdosa har smält sönder så är det billigare och lättare att köpa säkringshållare för hålmontage på ex Elfa. är du tekniskt lagd Teknik-lasse så koppla paralelt en lysdiod så ser du om säkringen har brunnit av utan att skruva loss den
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Det skulle være et lite dreneringshull i bunnen på lampeholderen.
Noen av de som selges mangler dette, bruk et 2 mm bor!

Den tette utgaven er ment for montering over skiltet, den utgaven som har drenering er for montering slik det er på din Flair. En kan ikke unngå at det presses inn litt fukt når det legger seg is over lampen og en tenner lyset.

Det var min återforseljar i Norge som gjorde meg oppmerksom på problemet med disse Hella lampene. "Glasset" (plast) på lampen holder normalt 2 - 3 år!
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Att vattnet i lampan skulle kunna ge så pass kraftig kortslutning att att säkringen överhettas, utan att för den skull lösa ut, låter inte troligt.

Jag har varit med om att säkringar smält i nån bil, minns nu inte vilken.

Men i det fallet är jag helt övertygad om att värmen som får säkringens plast att smälta berodde på att själva säkringens kontaktstift haft dålig kontakt i säkringshållaren.
värmen uppstår alltså inte i själva säkringens tråd.

Det finns ju säkringar av denna typ som inte löser ut förrän vid över 40-50 ampere nånting och dessa blir inte heller varma. Om de skulle bli varma så skulle det innebära en rätt stor spänningsförlust till de förbrukare som säkringen försörjer.

Så vatten i lampan är inte bra, det ger korrosion med glappkontakt o snart en inte fungerande skyltlykta men det ger inte kortslutning av denna kaliber.
Alltså täta och eller borra dräneringshål.

Gör rent säkringarnas flatstift o spreja lite kontaktspray i säkringshållaren o dra säkringen ut o in flera gånger så att oxiden som bildats på metallblecken skrapas bort. Går de väldigt lätt att dra ur säkringen så kan man misstänka att säkringshållaren är skadad på något sätt o då är det nog smart att byta den.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Tack för den tanken...
Skulle så klart även kunna vara glapp även på undersidan, ska kolla.

Vi har inte haft problem efter bytet av skyltbelyningen och förbrukning sjönk, ur mycket effekt kortslutning på grund av vatten kan ta vet jag ej, någon som vet?
 
F

F.d. 24707

Guest
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Som Offtopic till säkert till TS menande, men passande till trådens namn.
Stockholm har fått elektroniska reklamskyltar alldeles intill motorvägen. Ljusstyrkan ifrån framför allt den vid Heron city är otäckt stark. Och om inte annat lite störande.

För ett par år sedan diskuterade man vägskyltning till Ekeröfärjan mellan Jungfrusund och Slagsta och Vägverket menade att det var inte lämpligt med en färjeskylt då det skulle bli alldeles för mycket för trafikanterna att läsa.
Nu kan inte det beslutet vara aktuellt längre i och med denna reklamskylt. Undras hur länge denna skyltning får vara i drift.

Slut på OT
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Hej Lasse, måste nog hålla med Storpontus fullt ut att det säkert var oxid och eller dålig kontakt som fick säkringshållaren att smälta sönder, vattnet bidrog säkert till ökad strömförbrukning som förvärrade problemet, men säkringen kanske inte var på mer än 10A och det skall inte få plast att smälta om det inte är dålig kontakt.
Största anledningen till att jag skriver det här är att jag vill tillägga att det kan vara stor idé att göra samma kontroll på "sugpassning" och oxid i boxen eller de ställen där alla reläer sitter för man kan få samma smält/rökproblem där med dålig kontakt. Bortsett från att man kan få underliga fel i bilen innan man hittar problemet så är det för det mesta ett litet h...... att fixa till reläsocklarna om de har smält sönder då de sitter sammanbyggda och ibland verkar vara själva grundbulten som bilen är uppbyggd från.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Bra fråga hur mycket ström vatten leder?

Man skulle ju kunna ta ett bilbatteri, koppla multimetern i serie med ett par kablar som stoppas i en hink vatten. Tror nog inte att det blir så många milleampere ström. Sen leder säkert saltvatten ström något bättre än sötvatten?

Som gammal jeepåkare har jag sett och upplevt strålkastare som ser ut som akvarier, men med lervatten, efter mer eller mindre oönskade djupdykningar och det har inte lett till andra problem än att lyset blir väldigt dåligt efteråt.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Hej, Lasse
Elektriskt ledningsförmåga eller konduktivitet (motsatsen till resistivitet) mäts i Siemens per meter (S/m). Konduktiviteten för vatten är mycket lågt, sämst är avjoniserat vatten, sedan destillerat vatten, regnvatten (beroende på antalet partiklar från luften som följd med), kranvatten och bäst är saltvatten. För att göra en lång fysikalisk historia något kortare kan man jämföra konduktiviteten hos några ämnen t.ex.:
Koppar: 60.000.000 S/m
Havsvatten: 4 S/m
Sötvatten: 0,001 S/m
Isolatorer: 10 upphöjd till -12 S/m
M.a.o. det händer inte något dramatisk när lite regnvatten hamnar innanför bakljusglaset, inte ens när hela glaset fylls med vatten. Spänningen kanske sjunker någon hundradels Volt och strömmen kanske ökar någon tusendels Ampère.
Däremot skapar fukt oxidation som minskar anslutningarnas ledningsförmåga och det är då alla möjliga elektriska- och värme- problem uppstår.
Hälsningar,
Julian
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Nu är det intressant läsning, om jag inte minns helt galet var "pottan" till belysningen varm, samt att lamporna lös svagt. När kabeln till skyltbelysningen togs togs bort, lös resten av de lampor på samma säkring starkt igen.
Någon förklaring?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Alldeles riktigt som Julian o Stina säger, men skall ochså tillägga att:

Om du har haft vatten länge i dina bakljus så bildas det av vattnet emellan den positiva delen och till jord små broar av vattnets föroreningar kalk och oxidpartiklar.(krypströmmar)
(något liknande som man får på batteripolerna) dessa "broar" kan med tiden bli låg ohm-iga D.v.s elektriskt ledande och fungerar efter ett tag som en resistor ( som en tråd i en brödrost) då ökar strömförbrukningen och värme uppstår längs hela kretsen.
Dom kan fungera som en doppvärmare och värma vattnet i behållaren "Detta kan förklara värmen ".
Har du nu en stark säkring i säkringsdosan så kan det leda till hög värme i kablar och anslutningarna där och sakta smälta plasten.

Därför är det ej lämpligt att byta ut säkringen till ett högra Amp än vad som är original Varje säkring är anpassad till kabeltjocklek förbrukning mm.
Går en säkring sönder regelbundet sätt då INTE in en större utan undersök kretsen.

Juan
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Nu vet vi ju inte riktigt hur Lasses skyltlykta, den var ju rätt nymonterad, ser ut men jag vill minnas att jag vid något tillfälle, på någon bil, haft en skyltlykta med så kallas spollampa (ser ut som ett glasrör och två metallploppar i ändarna)
Denna spollampa sitter inklämd mellan två metallbleck. Dessa metallbleck fästs med samma skruv som håller hela armaturen på plats. Eftersom det ena blecket skall ha minus så skall den skruven jorda så bra som möjligt i chassiet medan det andra blecken ju skall ha plus från batteriet, via säkringen och via strömbrytaren.
För att detta skall fungera så sitter de små isolationsbrickor(distanser) i något icke ledande material mellan metallblecket och skruven/bulten som håller fast det hela. Viktigt att dessa isolatorer kommit på rätt plats.

Men som sagt detta gäller ju bara denna typ av skyltlykta som jag f.ö. tror är en ganska så gammaldags konstruktion så här i LED lampans tidevarv.

Men du bör kolla upp själva montaget av skyltlycktan för jag tror snarare att det ligger en hund begraven där än att de vatten som har legat o skvalpat i den skulle skapa dessa kraftfulla kortslutningar på 11 månander.

Fukt i lamporna brukar snarare innebära oxidation på kontaktblecken till glödlamporna så att dessa får dålig kontakt o då lyser den lampan svagt och det drar totalt sett mindre ström (tex genom säkringen)
Alla som har en gammal släpkärra har väl erfarenheter av detta att gå runt o sparka på lamporna och när inte det hjälper skruva av glasen o vrida/vicka lite på glödlamporna så lyser de igen.
Jag skall förövrigt byta till LED lampor runt om på min släpvagn för att slippa detta krångel

Att det blir varm i din lyckta samt att alla andra lampor på samma säkring lyst svagt tyder ju på en duktig kortslutning i skyltlyktan. Eftersom kabarna efter en 10A säkring är rätt tunna o säkert rätt långa på från baken på en husbil så uppstår då stora spänningsfall= alla lampor lyser svagt. Att du har nåt fel i skyltlyktan tycker jag verkar rätt uppenbart men sen varför inte säkringen i så fall löst ut är en annan fråga. Kan vara som jag skrev tidigare att det är dålig kontakt mellan säkringens flatstift och säkringshållaren (har varit med om en säkring som var alldeles kletig på ena sidan, troligen från en prislapp el.dyl.) I och med den något försämrade kontakten så har strömmen genom säkringen aldrig överstigit 10A.
eller så har nån satt in en felaktig säkring tex 30A, om det då är kortis bak i skyltlycktan kan nog kablar m.m. vid säkringshållaren och kanske även själva säkringshållarens bleck bli riktigt varma.
Eller kan det vara väldigt dålig precision i dessa säkringar? tex att det står märkt 10A men att de inte brinner av förrän vid tex 20A ??? finns ju mycket billigt skräp på marknaden numera men gäller det även dessa produkter???
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Riktigt otäckt, skyltbelysning!

Jag såg även på min bil som är en 05:a som då hade gått 2500mil och det syntes på intensiteten att det var spänningsfall och mycket riktigt så var det rejält grönt på kontaktytorna och jag gjorde bara rent och monterade LEDspool lampor och det blev även ett finare vitare ljus i bak .
 
Toppen