• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjulsnedhissning

F

F.d. 6509

Guest
Hej

Har en Dethleffs A6840 (2002) där reservhjulet är upphissat strax bakom bakaxeln.
Mitt problem är jag inte förstått hur reservhjulet skall hissas ner. Enligt handboken skall man ta bort ett runt litet lock inne i husbilen som skall dölja en sexkantig "stång" som man med hjälp av en "nyckel" skall vrida två varv åt höger, pressa ner och sedan hissa ner däcket genom att vrida åt vänster. Hålet i golvet finns där och jag kan även se att det finns en konstruktion med vajer under bilen, MEN den sexkantiga stången finns inte där utan enbart en rund "stång" med en genomgående sprint som hindrar en plåtkonstruktion att röra sig uppåt. Eftersom hålet är så litet finns inte en chans (är det mycket svårt;-) att ta bort sprinten så jag hoppas någon har en förklaring till detta mysterium.

mvh Niklas
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Reservhjulsnedhissning

Det kanske är så lätt som att instruktionsboken inte stämmer med verkligheten? Konstruktionen låter som samma som på Jeep och Chevy Astro bla. Tror att du bara ska vrida på stången med pinnen i utan någon låsfunktion.
 
F

F.d. 6509

Guest
Sv: Reservhjulsnedhissning

Svaret på min fråga är att den sexkantiga delen helt enkelt saknas men finns att köpa hos återförsäljare för en trehundring. Tack för uppmärksamheten.

Niklas
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Reservhjulsnedhissning

Det var dyrt,kan du inte fixa nåt som blir lika bra?
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsnedhissning

Om man nu får ner reservhjulet, så föreslår jag att om man har plats, så förvarar man det i ett förråd, så slipper man krångla mer än en gång om det skulle behöva bytas däck.

Mizar
 
Toppen