• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjulet.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Hej! Jag behöver råd. På många nya husbilar har man plockat bort reservhjulet för att spara vikt.
Man sparar ju en hel del belastning på bakaxeln om man plockar bort hjulet och hållaren.
Problemet med placeringen på denna bilen är att jag inte får fram hjulet utan att använda domkraft fast jag har luft i alla däcken.
Hur blir det den dagen man står med punka där bak vid en vägkant.
Då tar man originaldomkraften och hissar upp en fullastad bil, hittar kanske inget att palla upp ordentligt med, och kryper sen under och försöker lirka ut reserven.
Har man sen otur, kanske vindraget från en stor lastbil, eller någon annan orsak att bilen glider av domkraften, då har man problem.
Så min tanke är att försöka flytta fram det under chassiet eller ta bort det helt.
Finns det kanske lagar i något land att man måste ha reserv?
Eller någon som tackar sin stjärna för att reserven fanns med.
Häsn. Krister.:confused:
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.429
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulet.

Vi hade planer på att lämna reserhjulet hemma tidigare för att spara vikt, och skaffa en sprayburk som tydligen kunde vara ett alternativ att reparera punktering med.

Men då kom vi ihåg när vi för några år sedan passerade en by i Bergslagen. Där hade de bytt alla trottoarkanterna som var sylvassa, och när vi svängde ut där skars ett bakdäck sönder, och vi var inte de första. Då hade all spray i världen inte hjälpt oss.

Så härdanefter har vi reservhjulet med oss, men vi har flyttat det från att ha varit placerat bak under bilen där det både smutsas ner och rostar, och har det ovanför bakaxeln i "källaren". Pga detta sparde vi lite vikt på att ta bort upphängningsanordningen som vägde 6 kg.

:yes:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Reservhjulet.

Mitt råd är att ABSOLUT INTE ta bort reservhjulet.
Vi hade tidigare en Vw Lupo 3 L och den hade INGET reservhjul som standard och ej heller någon domkraft. Det fanns bara en elektrisk pump och en sprayburk detta om man fick punktering.
Det första jag gjorde var att köpa en domkraft och ett reservdäck. Tur var detta för det hade inte gått många månader förrän vi fick punka på vänster bak mitt i rusningstrafik i centrala Göteborg.
Det visade sig att däcket hade spruckit på ett ställe och om jag hade haft 1000 sprayburkar så hade inte detta hjälp. Så mitt råd är alltså att låt reservdäcket vara kvar ombord, hälsar Kurt
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulet.

Jag har funderat på detta med reservdäck / domkraft och verktygslådan under lång tid faktiskt. När hade jag punktering sist? Kommer faktiskt inte ihåg det. Måste ha varit många, många år sedan. Tillika verktygslådan många fina kilon. När användes de grejorna senast? Jo hemma, men inte till bilen. Och skulle det bli en punktering eller någon form av reparation på bilen. Så är jag utrustad med telefon.
Jag är nog inne på att avlasta bilen både det ena och andra.

Hej / Frank :wideeyed:
 
H

hianders

Guest
Sv: Reservhjulet.

Hejhej!

I April får vi vår nya Adriatic på fiatchassi och enl. uppgift levereras den utan reservhjul och förmodligen även utan domkraft.
Är det någon som kan vet vad som gäller vid en punktering i vårt fall.
Låt säga att vi har backat in på vårt mysiga ställe vid "vår sjö" i Malingsbo-Kloten eller fått punkan på E4 norr om Gävle i enkelkörfältet (1+2 väg), är det bara att använda mobilen och sedan vänta.

Jag känner mej inte riktigt bekväm i den här situationen.:(

hasse a
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Reservhjulet.

Vi tappade bägge vänster bak hjulen i somras en fredagskväll på E4 mellan Linköping och Mantorp. Det var ingen hit att ligga under bilen på vägrenen med långtradare i 90 blås 2 dm från fötterna. Som tur var hade vi verktyg och en RIKTIG domkraft i bilen. Det märkligaste var nog att under en timmes tid så kom det ingen polisbil som kunde assistera, man skulle ha varit pissnödig istället, då hade det kommit en piketbuss inom 30 sekunder säkerligen.. Visst är det bra med en mobil så att man kan bli bärgad till närmaste verkstad som antagligen öppnar igen på måndagen och gratis är det ju nästan också! Nej, reservhjul och verktyg bör man nog ha med sig när man är ute på turné.
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Reservhjulet.

Hej Hasse, Vi hämtade ut våra Adriatik 573ds förra veckan och på den finns reserv och domkraft med synd bara att reserven ligger mitt under bakom bakhjulen, det är inte roligt,vad gör man:wideeyed:

Pelle
 

Ingo

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
210
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulet.

Ett litet tips till Kölis och alla andra, köp en reflexväst till bilen om man har en
medpassagerare med sig som kan bära västen så bromsar förbipasserande
garanterat ner farten.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Reservhjulet.

Vi har två stycken gula entrepenadjackor i bilen som vi bägge satte på oss och Kia stog en bra bit bakom och varnade, vinkade, inte fan var det nån som brydde sig om det.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulet.

Jag tackar för hjälpen till beslutet att behålla reservhjulet. Skall försöka hitta en lösning på placeringen så det går lättare att att få fram reserven när man behöver det.
Hälsn. Krister. :cool:

PS: Vi använder också gula västar!
DS.
 
Senast ändrad:

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulet.

Hej Heanders! :swoon:

Vi har inte riktigt samma uppfattning om däck. Men vad då?
Kan tala om för dig att sist vi åkte vägen Kloten / Malingsbo så var det väldigt nära (ca 50 cm ) att vi körde på en Björn. Den kom utrullande från vänster. bromsade stenhårt och gena över i vänstersidan. Vilken syn att se björnen skumpa alldeles framför bilen. Detta med björnfrossa vet jag inte vad det är. Men det tog ett antal timmar innan man förlikat sig med att näst in till kört på en björn i "södra" Sverige. Som man trodde inte fanns så långt söder ut. Har du ditt smultronställe vid någon av fiskesjöarna däruppe? Vi har hållit till vid Vristulven ett antal år. Samt jag har bott i unga år i Kopparberg. Så trakterna är välkända.
Ha det !
Frank
 
H

hianders

Guest
Sv: Reservhjulet.

Hej Frank!

Va spännande med björn i dom trakterna men omöjligt är det ju inte. Då gäller det att ha hundarna koppel (vi har fyra "sheltis") men å andra sidan är björnen mycket skygg och bra väderkorn.
Vi ha stått vid Norra Bredsjön, ett par gånger, vid en liten plats där bara två ekipage får plats. Där finns även en grillplats alldeles intill vattnet. Det finns f ö massor med fina platser att övernatta på i hela klotenområdet.
Men........tänk om man står där med en platt hjul, kan jag då bara ta telefonen och slå en signal till Herr Fiat en söndag eftermiddag och sen fixar det sig bums? Jag tvivlar på det.
Försökte att kolla upp detta via min leverantör och det enda han trodde sig vara säker på var att jag skulle ringa till Fiat centralt någonstans men sen då............. Just nu känns det som att jag bör budgetera med ett reservhjul och rejäla verktyg.

Hasse A
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulet.

Hej på er alla.
Har läst alla era komentarer ang reservhjul eller inte.
Oavsett vilket så har jag för mig att det är lag på att det ska finnas både reservhjul och reflexväst i te.x. Tyskland.
Har själv en ny Burstener som levererades utan reservhjul, men det ska dit ett snarast möjligt.
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Reservhjulet.

Reservhjul eller inte?
Kanske lite sent att gå in på denna tråd
Har en ADRIATIK med reservhjul vilket jag är tacksam för efter följande händelse.
Var i Spanien i en liten stad, Segorbe ovanför Valencia. Skulle kolla luften efter tankning.
Ventilhylsan, metalldelen, lossnar och ramlar ut på asfalten. Luften går ur däcket och naturligtvis gick det inte att pumpa upp igen. Vad hade man varit hjälpt av luftburk eller nödkompressor?
Släpper ner reserven och byter. Lastar in byteshjulet i bilen, ej något krypande för att få upp det i hållaren under bilen.
Letar upp en Michelinverkstad som fixar ventilbyte, återmontering(aluminiumfälgen) samt hjälper till med upphängning igen av reservhjulet(stålfälg, tungt jobb) för 8 Euro inklusive glada miner och trevligt bemötande utan väntetid.
Vi fortsatte som planerat uppför bergen i total ödslighet, inte en människa eller bil i sikte och ett främmande språk dessutom lokal variant.
Gissa om det kändes bra att ha ett reservhjul med i detta läge!
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Reservhjulet.

Har kjørt uten reserhjul i et par år, men med sprayflaske, og har selvsagt da medlemsskap i vegassistanse som kan komme deg til unnsetning over hele Europa :yes: :wink: om noe skulle hende.
 
Toppen