• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Reservhjulet ersatt av sprayburk?

Käthe & Per

HBK Medlem
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2025
Hjälp!
Dessa nymodigheter gör mig till ett nervvrak.
Är det någon därute som tvingats använda dessa moderna "reservhjul".

Hälsningar,

Per Söderblom :msn_embarrassed:
4069

F

F.d. 55521

Guest
Sv: Reservhjulet ersatt av sprayburk?

Jag har använt det på min motorcykel och det funkade utmärkt, förutom att det inte pumpade upp hjulet helt. Jag hade just passerat ett mindre samhälle (sc 3 km) när olyckan var framme. Jag fyllde däcket och återvände tillmacken inne i byn och fyllde på mer luft vid bensinmacken.
Jag har numer med en liten kompressor om olyckan är framme.
Man ska tala om för däckkillen att man har lagat däcket på detta sätt för däckkillen när han ska byta däcket eftersom drivgasen är gasol samt att vätskan som lagar däcket inte är så kul att få överallt.
En kompis körde sönder sin aluminiumfälg när vi var ute och körde motorcykel. Som tur var befann vi oss i närheten av bebyggelse och vi fick tag i verktyg så att vi kunde få ihop fälgen. Tyvärr sprack fälgen men två flaskor senare kunde vi köra vidare. När vi kom hem efter ca 150 mil bytte han fälg.

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Vi har också denna "Gojja-apparat" men ännu inte behövt använda den.
Vi hade också ett reservhjul men har nu plockat ut den ur bilen.

Jag har resonerat så här:
Jag vill inte riskera att bli påkörd av ouppmärksamma medtrafikanter.
Jag tror inte att jag får domkraften på plats när ett däck helt tömts på luft och därmed fungerar det inte med reservdäcket.
Reservdäcket börjar bli för tungt att hantera för mig.

Jag har köpt ett reparationskit på Jula. Om det kan ske riskfritt trafiksäkerhetsmässigt så tänker jag använda det tillsammans med kompressorn-luftpumpen dvs en del av gojja-apparaten.

Fungerar inte det så kan jag kanske använda gojja-apparaten men förmodligen ringer jag det assistansnummer som jag har. Man lär få vänta på assistans om man står långt ut i klorofyllen men vi har ju bostaden med oss.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag skulle hjälpa en personbil som fick punktering. Bilen hade inget reservhjul, utan i stället kompressor-goja. Vi försökte fylla hjulet, men det gick inte. Vi pptäckte då att hålet i däcket var för stort. Det hela slutade med att jag åkte till gummiverkstaden....

Jag har själv varit med om däckexplosion och då hjälper ingen gojja.
Jag använder Falck.

annette.bengt

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2026

Tyvärr så är kompressor och (gojja) en nödlösning.
Har du turen att få en smyg punka eller en spik i däcket så är det inga problem.
dessvärre om däcket får ett större hål eller ett sido slag, då hjälper endast ett reservhjul.
Har alltid med ett resevhjul (plus gojja)

ta det lungt i trafiken .

/ Bengt

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Stod 5 timmar på motorväg i Italien förra sommaren. Körde på något som skar upp däcket. Tog 5 timmar att få fram ett nytt däck då jag bara hade lagningssats i bilen (standard). Var varma timmar (35gr)..
Så rekommenderar reservhjul om ni har möjlighet.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Reservhjul och assistansförsäkring. Skulla aldrig försöka byta hjul med bilens domkraft längs en trafikerad väg. Kraftig svaj när en lastbil kör förbi. Min kusin gjorde ett byte med fara för livet. Bilen höll på att glida av domkraften vid flera tillfällen när lastbilarna svepte förbi. Bärgare med varningsblinker och riktig domkraft är att rekommendera.

Toppen