• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjul

F

F.d. 53013

Guest
Hej!
Har en fråga ang reservhjul främst till er som har boggiebilar på runt 5 ton.
Har ni reservhjul eller kompressor och sprayburk? Har ni provat att lyfta bilen med tillhörande domkraft. Fick pyspunka i helgen och gummiverkstaden trodde han kunde lyfta men en 5 tons domkraft men icke! Han fick använda 2 st. Har själv provat att lyfta framaxeln med tillhörande domkraft samt pelardomkraft på 2 ton. Det fungerade inte. Finns det reservhjul till nya bilar oavsett om det är 2 axlade eller 3 axlade? Tacksam för all svar.
Anders
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Reservhjul

Hej Jag har en 3 axlad bil, orginal domkraft orkar lyfta framaxeln men till bakaxeln så har jag en liten hydrauldomkraft på 2 ton så jag använder 2 domkrafter en framför hjulet och den andra bakom andra hjulet, då får jag upp båda hjulen på samma gång, har använt denna teknik när jag skifter från vinter till sommar däck. Reservdäck har jag haft med använder sommar / vinterdäck som reservdäck
Ha de Paffw
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Reservhjul

På ALKO sett donkraften under akselrøret like ved siden av fetnippelen, på dobbel bakaksel er det enklest å bruke fremre akselrør.
Største problemet er den lange fjærvandringen på denne bakstillingen, så med en hydraulisk liten donkraft legg under og skru opp til det er kontakt før en begynner å pumpe.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul

Framför bakhjulet på den del som tillhör axeln finns en liten metallpuck ca20mm på den ska bakaxeln lyftas om man har Alkoaxel.

Hur det ser ut på en treaxlad vet jag inte.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reservhjul

.......Har en fråga ang reservhjul främst till er som har boggiebilar på runt 5 ton..................
Det är vanligt att husbilar levereras med en lagningsspray och kompressor istället för reservhjul.

Jag bytte ut lagningssättet mot ett reservhjul som sitter fäst under husbilen. Fördelen med reservhjulet är att det är samma som de som redan sitter på bilen, så jag slipper köpa ett däck som gummiverkstaden har hemma för tillfället.

Har behövt skifta hjul vid två tillfällen, båda gångerna hade lagningssprayn inte fungerat.

Skulle aldrig köra utomlands utan reservhjul, knappt ens i Sverige.

Behöver jag skifta hjul under en resa kommer jag att anlita assistans (Midland oils).

Lyftpunkten för domkraften ligger precis framför det främre bakhjulet (boogie).
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Reservhjul

Hej Gunnar
Kan du beskriva lagningssprayen och kompressorn du använde då det misslyckades att pumpa upp däcket. Enligt Husbilslandet används ett "kit"
Som kostar runt 1500 kr.det finns bl.a. på Knaus 700 av nyare modell.
Hälsningar
Anders
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reservhjul

Vid ena tillfället blev däcket uppskuret i sidan av en vass stålkant, andra gången fick jag slitbanelossning.

7500d1208418912-080416-062s.jpg
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Reservhjul

Tack Gunnar!
Sitter mellan två hötappar: skall jag behålla reservhjulet eller köpa lagningskit.
På Alkochassiet sitter lyftpunkten mellan boggiehjulen.Har provat bilens domkraft men den orkar knappast lyfta tillräckligt. Husbilslandets säljare sa att
65 plussarna kör bilen åt sidan och ringer sen larmassistans.Dom klarar inte av att kravla under bilen och fixa med domkraft och orka veva tillräckligt så att däcket kommer upp fritt.Sen för att lossa hjulbultar är ju ett problem i sig.
Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Reservhjul

En överdimensionerad (10 ton) hydraulisk domkraft kostar inte mer än 280:- på Biltema. Med en sådan, några rejäla träklossar och ett förlängningsskaft till hjulbultsnyckeln (som komplement till fälgkorset) så klarar även ett gubbvrak som jag hjulbyte.

Utan reservhjul skulle jag dra mig för att köra där jag vanligtvis kör, i fjälltrakterna i Jämtland och Tröndelag. Att lita på andra går inte här där det ofta är långt till någon plats med mobiltäckning.

Reservhjulet sitter på min nuvarande bil monterat på bilens bakvägg.

Mot V-näs 3 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Reservhjul

Hej Aake
Du är inget gubbvrak utan en ungdom som fixar detta. Du har hög markfri gång - jag har ett lågbyggt Alkochassie med låg markering gång. Ytterst svårt att få in en 10 tons hydraldomkraft under framaxeln.:Är förmodligen väldigt lat men har jobbat 20 år i gummibranschen med entreprenaddäck-lastbilsdäck-personbilsdäck-skottkärrehjul. Det vore ganska skönt med en kompressor samt sprayflaska och "punkarn" är fixat för vidare befordran till verkstaden.
Anders
 
F

F.d. 10098

Guest
Sv: Reservhjul

Alla goda ting äro tre. Min erfarenhet är att det ibland, när det är pyspunka, kan räcka med en sprayflaska med klet som sprutas i i däcket. Bör kompletteras med kompressor eller enkel fotpump. Finns som standardutrustning i många husbilar.

Ibland får man punkteringar som ger stora hål eller slitbaneseparation. Då är det bra med ett reservhjul samt välbeprövade domkrafter, hylsor, förlängningar, spärrskaft, underlägg, matta att ligga på etc och man bör ha övat hemma, t ex genom att själv skifta mellan sommar och vinterhjul. Det är ju inte alltid man har mobiltäckning eller tid och lust att vänta på assistans. Om man själv inte har de fysiska förutsättningarna att byta hjul så är det lättare att få hjälp med detta än att dessutom få monterat ett nytt däck. Det är inte alltid som närmaste gummiverkstad har rätt däck till husbil hemma.

I värsta fall inträffar punkteringen på sådan plats eller i sådant väder att det inte är lämpligt att byta på egen hand. Då känns det tryggt att ha någon typ av assistansförsäkring. Tack och lov har jag inte behövt utnyttja denna än så länge.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjul

Jag har använt sånt kit som du refererar till från Jula. Jag köpte min sats från en lokal däckfirma , har lagat mycket pyspunka på det sättet. Fugerar alldeles utmärkt.
 
Toppen