• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Reservdelsfirmor

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Hej!
Någon som har erfarenhet att handla på TRODO.SE
Eller någon som har tips om var det är bäst att handla på nätet.
Jag ska byta Bromsklossar fram på HB Fiat Ducato 2,8 2005.
 

Mecho_se

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30085
Medlemskap
2024
Autodoc... beställt en del där ifrån funkar bra, lite lång leverans tid ibland. Vill du byta snart så vänd dig till en lokal bildelsfirma.
 

Mia & Johnny

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Västerås
HBK-Nr
24260
Medlemskap
2024
Hej!
Någon som har erfarenhet att handla på TRODO.SE
Eller någon som har tips om var det är bäst att handla på nätet.
Jag ska byta Bromsklossar fram på HB Fiat Ducato 2,8 2005.
Jag har beställt från trodo flera gånger,
Har funkat kanon och med väldigt bra priser
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Tack för tips. Beställde från Trodo men delar passade inte, beställde på REgnr.
Undrade om det är ett vanligt fel att det inte passar.
Får väl försöka igen.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Har bytt bromsar på en Ducato från 1998 och en från 2008. Båda gångerna har jag monterat av hjul och tagit mått på både bromsskivor och klossar för att vara säker på att få rätt delar.
Har beställt några gånger från Trodo och det har fungerat bra.
Trodo är troligen ett bolag i Lettland som för över sina order till Stockholm för distribution i Sverige. Returadressen är Åmål har jag för mig och företagets adress i Sverige är en villa i Sundsvall om jag minns rätt.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Har beställt flera ggr från Trodo och fått rätt grejor. Dom har en ruta man kan bocka i så kollar dom att det är rätt grejor extra en gån och hör av sig vid ev. tveksamheter. Snabb leverans jämfört med Autodoc.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, nackdelen med en husbil kan vara att eftermarknadsfirmor (även svenska) kan ha problem med rätt delar.
Om man får upp en lista med kanske tio olika eftermarknadstillverkare eller i alla fall eftermarknadsleverantörer på en sida hos internetfirmorna så kan man ibland se ex. olika storlek på bromskivor, olika oktillverkare, olika längd på ex. hamdbromsvajer, olika grovlek på framfjädrar m.m....m.m.
Kanske en rörig soppa, och ev. så kan en husbil ha fått lite annan bestyckning från början än vad samma original lastbil skulle ha fått, som ofta ligger till grund för reservdelslistorna. Så att kolla först om det är möjligt är ett bra alternativ som jolie skriver.

M.v.h. JANKRO.
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Tackar för det. Jag har returnerat de jag fick i beställningen, och beställt en ny omgång.
Kan nog hända att jag själv har bockar på fel ruta när jag beställde.
 
Toppen