• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Reservdelar

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025
Hej

Detta med reservdelar till våra husbilar kommer att var ett hjätte problem tror jag och där måste de som köper nya bilar börja ställa frågor och krav på snabbare leveranser.
Tillverkare av husbilar har tydligen hur mycket som helat att göra och bryr sig således ej om att reservdels marknaden måste fungera.
Jag har beställt reservdelar till min bil två gånger den första tog 2 mån och den andra väntar jag på beställdes i okt. och inga delar har kommit och inget lev, besked heller
nu var detta inredningsdetaljer så bilen fungerar ju men jag bävar för om det händer något med bodelen. Detta tycket jag är mycket illa för en bil i denna prisklass och när man köper av vad man tror vara en seriös tillverkare.
Finns det fler med erfarenheter av detta i klubben??
De enda som kan ställa krav är vi husbilsköpare!!!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Reservdelar

Fabrikkene er en sak, men min erfaring er at det er forhandleren (återforseljaren) som er problemet.

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2025

Jo, detta är ju ett väldigt konstigt fenomen. Jag fattar inte att det kan ta månader innan man får fram reservdelar till husbilen. Någonstans i Europa borde det ju finnas ett lager med reservdelar från respektive tillverkare. Det tar bara två dagar att leverera en vara från ex. Tyskland till Sverige.

Ska bli intressant att se om någon har en förklaring till detta problem. :swoon:

/Per

I

Iveco 35

Guest

Reservdelar till själva fordonen, bör inte vara någon längre väntetid på.Borde gå över något dygn.Däremot själva påbyggnaden kan nog bli problem, där finns nog inte några större reservdelslager upplagda.Mvh.

F

F.d. 14038

Guest

Ja nog är det märkligt att det ska behöva ta sådan tid, men idag ska ju inga återförsäljare ligga på några lager då det tydligen är väldigt dyrt.

Själv har jag inte haft några stora problem med detta än då vår återförsäljare fixat det mesta utan stora problem.

Märkligare blir det med tanke på att de flesta tillverkare använder samma underleverantörer till sina bilar, och att det är på reservdelar man gör dom stora vinsterna ty det är ganska stora procentpåslag på just reservdelar.

Nenne

HBK Medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2025

Vi väntade i flera månader på en ny stege till alkoven. Den gamla hade delat på sig och vi skulle få en ny på garanti. Jag fick som svar från handlaren att den långa leveranstiden beror på att dom skickar kontinuerligt beställningar till husbilstillverkaren men dom i sin tur samlar ihop order och levererar till Sverige var tredje månad. Detta kan säkert stämma för då jag har kontaktat handlaren säger dom att "vi väntar en stor leverans om 2 veckor". Verkar som om att inget skickas mellan dom stora leveranserna. Detta styrs tydligen helt och hållet av respektive tillverkare.

/Janne

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

Att inte återförsäljarna vill eller kan ligga på så stora reservdelslager det kan jag förstå eftersom det inte rör sig om så stora mägder bilar och varje bil är nästan special. Men det måste vara deras sak att ha ett bra avtal med tillverkarna av husbilarna så att det inte behöver vara tre månader mellan lev. Jag är lite oklar över om alla vi som kör husbilar är införstådda med att om det händer något med vår bil så får vi vänta 3-6 mån för att få delar. Hade man köpt någon om man säljaren upplyst om detta??
Med reservdelar menar jag nu bodelen och inte bilen vör med den är det ju inga problem där har Fiat ställt upp 100%

F

F.d. 12736

Guest

sällan är det nog fråga om tillverkaren, produktionspakacitet.
Logistiken kostar, så det lär vara ekonomin bakom långa leveranstider, för det mesta. Och vi konsumenter bara får nöja med att vänta. I den här frågan lär finnas skillnader mellan olika husbils märken?

J

Jarn

Guest

Jag fick vänta i 14 dagar för att få en vänster yttre backspegel till min Fiat -06.
När den väl kom, då var det för korta armar, så jag såg i princip bara rakt in i bodelen.

Eftersom vi alla vet hur viktiga ytterpeglarna är, så var ju bilen ej körbar på ett trafiksäkert sätt.

Jag föreslog firman att byta de korta armarna mot mina långa som var intakta. Det går inte sa verkstan. Det är hela som måste bytas pga eluppvärmning och el justering.

Efter ytterligare 14 dagar kom en ny som var helt fel modell!

Då tog jag själv och bytte ut de korta armarna på den felaktiga jag fått tidigare, mot de långa som satt på min. Det var inga problem.
Detta påpekade jag för verkstaden. Det hade de ingen aaaaning om att man kunde göra.

// Roland

Carthago47

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2025

Hej Vi här uppei norra Europa får vänta längre på reservdelar till påbygget än de söderut större marknad. Enligt uppgift ( I detta fall Byrstner)

Senast ändrad:
F

F.d. 24142

Guest

Hej!
Har en gammal Bürstner (-91) som tappat en ventilkåpa på taket, (sitter ovanför sängen i "kepsen") Har tillfälligt löst problemet så att det inte kommer in vatten, men finns det någon som vet var jag kan köpa en sådan? Tänkte fixa detta innan jag byter upp mot en nyare modell. Söker även handtag till ett par skåp ovanför spis/diskbänk. Har ni några tips så blir jag glad!:yes:

Hälsningar
Ulla

F

F.d. 58882

Guest

Om du med kåpa menar taklucka så finns det nog hos återförsäljare av husbilar eller husvagnar. Om inte så får du nog komplettera din fråga med en bild.

Bennie

Toppen