• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservdel till Dethleffs advantage -04

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, men då är det ju försäkringsbedrägeri och det kan de väl ändå inte direkt utgå från varje gång detta kan hända. Även då måste de väl i alla fall på något sätt bevisa att man är skyldig, annars så törs man ju knappt ha familjens bilar parkerade på samma garageuppfart, garage eller ens i närheten av varandra på en större parkering.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, men då är det ju försäkringsbedrägeri och det kan de väl ändå inte direkt utgå från varje gång detta kan hända. Även då måste de väl i alla fall på något sätt bevisa att man är skyldig, annars så törs man ju knappt ha familjens bilar parkerade på samma garageuppfart, garage eller ens i närheten av varandra på en större parkering.

M.v.h. JANKRO.

Med tanke på vad som pågår i vissa delar av försäkringskollektivet med bilar som avsiktligt krockas för att få ut försäkringspengar, tror jag att det är bra om man inte får ersättning för skador mellan fordon inom den egna familjen?
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Försäkringsbolaget måste ha missförstått din fråga och trott du undrade om försäkringen ersätter skada på hennes bil.
Gör en skadeanmälan med båda parter precis som om ni var två personer som krockat på stan och skicka sen in varsitt ex till respektive bolag, eller lämna in via nätet.
Sen löser det sig garanterat.
Hej Roger!
Enligt uppmaning här på tråden! ...har jag kontaktat försäkringsbolaget igen, fick nu tala med en annan person, med annan attityd, och svar på frågan.
Personen uppmanar mej att skicka in en skadeanmälan i vanlig ordning, för bedömning av skadan
Så nu ska jag sätta mej ner och skriva en skadeanmälan vi nätet ,så får vi se vad utfallet av anmälan kommer att ge för resultat.
Ha det bra
MVH
Bernt
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jo jo jo men " som tur är " så tror jag att också försäkringsbolag anser att det som ska gälla är ..regler...
Så vad jag vet så finns det inte en regel som säger t ex att.. det görs några undantag för olyckor som sker inom samma familj och några regler för var gränsen för..familj går? Så nej... nej. Men jag kan tänka mig att ett försäkringsbolag ev kollar lite mera om det är inom " en familj " o särskilt om det varit flera olyckor! Detta kan man förstå.
Sen kan ju även en laglydig räkna ut att detta lätt kan kringgås om man t ex har en kompis som tar på sig skulden.
,.......................
För rätt länge sedan blev jag påkörd bakifrån av annan bil. Den andra föraren skyldig till olyckan. Vi hade olika försäkring bolag.
Så lite " lustigt" eftersom min bil var helförsäkrad så betalades mina skador av mitt bolag ! ! O jag fick tjafsa ganska mycket innan jag var nöjd. Detta var jag sur på då.. jag tyckte att det var ju inte mitt fel o jag hade helförsäkrat..... ska jag behöva tjafsa med mitt egna bolag!
...... jo så var det o det verkade inte va så att mitt bolag krävde det andra! Man kvittade på annat sätt?

Så frågan i ditt fall är... har husbilen " garageförsäkring " ? Borde nog gå på denna försäkring...
Sen är vållande bedömningen upp till bolaget att göra.
Så " mycket konstigt " svar du har fått från ditt försäkringsbolag.....?
Ps självrisken är oftast betydligt högre än vad som skrivits ovan.
Så det är ägaren till husbilen som ska göra en skadeanmälan och begära ersättning.
Bedömning av vållande o vilken bils försäkring som ska ansvara... det är upp till försäkringsbolag.... eller bolagen att bestämma.

Så tycker jag.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Inte konstigt att försäkringarna blir dyrare. Hade det varit jag skulle jag ta den ekonomiska smällen själv och betalat. Men vi ska väl alla vara solidariska och bidra.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Spelar väl ingen roll vems bil man kör på så länge det är en olyckshändelse. Försäkringar har vi ju för att hantera olyckshändelser och om villkoren säger att skadan täcks så gör den ju det. Det är den försäkringen man betalt för.
Förutsatt att Bernt och hans fru inte håller på med ett försäkringsbedrägeri(tveksamt..) så ser jag inga problem med att vara med och bidra med hjälp av min premie.:)
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det ska skickas in en skadeanmälan. Från den som begär ersättning. I det här fallet..husbilen.
Personbilen kräver ju ingenting..det är inte lönt om den bara har trafik försäkring o dessutom anser sig vara ansvarig för olyckan. Men detta avgör försäkringsbolaget.

Tycker att det kanske finns plats för fler trådar?
Försäkringsmoral?
Hur lagar man plastdetaljer? Finns ju ganska många såna på husbilar.
Hur hittar man reservdelar.. ju äldre husbilarna blir kommer ju detta att bli mer o mer aktuellt.
Fanns t ex en tråd med tips för några dagars sedan om var personen hade hittat polyplastic fönster? Viktig viktig tråd. Dessa fönster äldre tillverkas nämligen inte längre o under några årsmodeller fanns det stora kvalitets problem. (Ung 2004.)
Sådan information tycker jag är mycket bra att få. Även nya stora glänsande husbilar kommer att bli 20 år gamla o vara i behov av t ex fönster.. kanske efter ett inbrottsförsök eller olycka.
Jodå tanken med verksamheten försäkring är just att alla ska bidra med ett bidrag för att sedan om olyckan är framme kunna få hjälp. Fast de allra flesta försäkringar är ju frivilliga att ha... så det problemet kan man ju lätt lösa själv.
Finns något undantag... ett är ju trafikförsäkring.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det ska skickas in en skadeanmälan. Från den som begär ersättning. I det här fallet..husbilen.
Personbilen kräver ju ingenting..det är inte lönt om den bara har trafik försäkring o dessutom anser sig vara ansvarig för olyckan. Men detta avgör försäkringsbolaget.
........
Normalt behöver båda parter lämna in en skadeanmälan till det egna bolaget.
Har själv varit med om att få vänta nästan 2 månader på att få en skada reglerad bara för att motparten(vållande+smitning) trots påminnelser från hans bolag aldrig skickade in någon anmälan.
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Hej igen!
Husbilen är 16 år gammal och har varit i min ägo i 14 år.
Den har alltid varit helförsäkrad och betalat premie därefter. Avställd under vinterhalvåret och då garageförsäkrad.

För c:a 10 år sedan råkade jag ut för inbrott i Hb, det enda som stals var en kikare och en öl, och så blev rutan på bodelen skadad. Jag anmälde då detta till försäkringsbolaget, som ersatte det saknade utom ölen. Kan detta vara till nackdel vid bedömning av försäkringsbeslutet.

Min första tanke var som framgick i inledningen av tråden... att själv försöka laga bakljussargen som är av plast, med plastsvetsning och köpa mtrl och verktyg för detta. Jag är pensionär ...80år och tycker jag har tid att göra detta.
Men de flesta jag känner tycket inte jag skall göra detta själv, kanske pga, min ålder , istället göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget.
Jag känner viss osäkerhet för att laga skadan, med tanke på ev.annan ägare i framtiden då det är en lagad skada på fordonet , även om det inte påverkar funktionen.
Har´e
Bernt
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hej igen! En 2004 tycker jag är ganska ny!
Jag tror att det är viktigt att detta blir bra och snyggt lagat. Husbilar är nog lite personliga. Man vill att de ska va i bra skick även utseendet. Så även om det inte påverkar användningen så tycker jag att du ska sträva efter en så bra o osynlig lagning som möjligt.
Nu är ju situationen lite speciell... så du/ ni kommer ju någonstans att drabbas av en kostnad för självrisk!
Nej ev tidigare skador på husbilen kan ju inte påverka... det är ju personbilen som är ansvarig för olyckan.
Ps
Fast jag tycker att försäkringsbolaget lurade dig på en öl? ? ?
 
Toppen