• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reseproblem?

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Hm Har nog ställt till det för oss. Råd önskas.
Planerar och åka neråt Europa i slutet på Augusti. Men har nu skaffat en hund som är 8 månader nu. Problemet är Rabiessprutorna. Sprutorna kan han få men vi hinner inte ta blodprov på honom då det inte får tas före 120 dagar efter 2 sprutan.
Någon som vet om vi måste ta blodprovet för att kunna åka ut?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.268
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Reseproblem?

Ja, godkänt blodprov är ett krav för att få hundpasset vilket i sin tur är en förutsättning för att kunna få med hunden hem igen efter resan.
 

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Reseproblem?

Tänk på att det kan vara väldans varmt nerigenom i augusti, har ni möjlighet att få hunden omhändertagen hemma mår han nog bättre.:yes:
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Reseproblem?

Ja, ut får du åka. Men ni får inte komma hem igen.
På många campingar kräver dom att hundarna skall vara
fullt vaccinerade. Vi har fått visa hundpasset i Frankrike bland annat.

Så ta en tur upp till fjällen i stället. Svenska fjällen i augusti september är en fantastisk upplevelse, inga mygg, hög luft och enorm färgprakt på alla fjällbjörkar. Dessutom finns ett överflöd av bär och svamp däribland svampkungen gul kantarell.

Europa finns kvar nästa år, då med hundpass.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Reseproblem?

Blodprovet är dyrt därför tar man ofta två sprutor , vår veterinär sa att de aldrig misslyckats med att få godkänt prov med två sprutor. Jag tolkar det som så att man kan chansa och få kontrollerat blodprovet efter en spruta med större risk för ej lyckat prov men man kan ju vinna tid och även kostnaden för spruta två!
 

miamaja

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2024
Sv: Reseproblem?

Vi har 2 border collies, de fin 1 spruta var, 120 dar senare blodprov. ena hunden kom igenom testet, den andra låg precis under gränsen. Så han fick 1 spruta än en gång, och 120 dar senare blodprov, godkännt.

Den tid man räknar.... är tiden mellan sprutorna (om man tar 2) de 120 dagarna innan man får ta blodprovet. Men glöm inte att räkna 2-3 veckor till, innan svaret kommit.

/ Maria
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Reseproblem?

Ja, ut får du åka. Men ni får inte komma hem igen.
På många campingar kräver dom att hundarna skall vara
fullt vaccinerade. Vi har fått visa hundpasset i Frankrike bland annat.

Så ta en tur upp till fjällen i stället. Svenska fjällen i augusti september är en fantastisk upplevelse, inga mygg, hög luft och enorm färgprakt på alla fjällbjörkar. Dessutom finns ett överflöd av bär och svamp däribland svampkungen gul kantarell.

Europa finns kvar nästa år, då med hundpass.

Jo Europa finns kvar nästa år med, men då har jag inte 12 veckors semester
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Reseproblem?

Ja du, det låter jobbigt. Är det inte möjligt att spara semestern till nästa år?

Alternativet är som någon annan föreslagit att lämna kompisarna hemma. Alternativ 2 är att sätta dem i karantän vid hemkomsten. Det är knappast ett alternativ antar jag.

Man klan ju givetvis chansa att det inte blir koll vid hemresan, inget att rekommendera. Valet vid ev upptäckt är böter och karantän eller avlivning. Självklart är det inga relevanta alternativ.
 
F

F.d. 11265

Guest
Sv: Reseproblem?

och inte bara det, utan framförallt, om rabiessprutorna inte tagit, så har du ju risken att din hund fått rabies, och sen risken för er själv och er omgivning, så med andra ord, hundpensionat eller vänner som passar, är nog säkrast.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Reseproblem?

Blodprovet är dyrt därför tar man ofta två sprutor , vår veterinär sa att de aldrig misslyckats med att få godkänt prov med två sprutor. Jag tolkar det som så att man kan chansa och få kontrollerat blodprovet efter en spruta med större risk för ej lyckat prov men man kan ju vinna tid och även kostnaden för spruta två!

Hej.

Inte ens 2 sprutor tog på Fuzzy (Nobivac 3års) utan vi fick använda oss av Rabisin 1års vaccin.

Peter&Fuzzy.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Reseproblem?

Jag skickade hem rabiesprovet på min katt till laboratoriet i Sverige från Spanien. En veterinär där nere hjälpte mej med låda och kylklamp, sen skickades det express. Efter 10 dagar kom svaret att allt var OK.

Om ni gör så och inte provet är OK blir det problem.

Till den andra spanska katten tog det 6 månader att få svar när provet skickades till Santa Fe där deras laboratorie ligger. Finns i stort sett bara ett labb i varje land som gör dessa prov. Jordbruksverket har den listan.
 
Toppen