• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reseförsäkring

F

F.d. 55376

Guest
Hej
Nu flyttar vi ut i husbilen och eftersom vi då inte får de obligatoriska 30 dagarna eller de 185 dagar när vi inte har hemförsäkring undrar jag hur ni andra gör som är i södra Europa 6-8 månader?Vi har ju haft 185 dagar +att vi tecknat annan utöver. Har kollat lite från 1 sep -1juli ERV tar 17500 Folksam vet jag är jättedyr. Vård har man ju i Eu-kortet.Men om man tex behöver flygas hem? Så blir det en jättedyr historia.
,Tips någon?
 

Huzbilen

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kumla
HBK-Nr
12495
Medlemskap
2024
Sv: Reseförsäkring

Vi har samma problem när vi åker i europa. ERV går bra när det gäller korta resor. När vi var borta i 5-6 månader teckande vi försäkring hos Gouda som vi blev rekommenderade av försäkringsmäklare.
Örjan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Reseförsäkring

Kan ni inte skriva er hos ngn släkting ed och då teckna en hemförsäkring på minimalt belopp. Det blir billigare än att teckna reseförsäkring. Jag vet andra som gjort detta.
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Reseförsäkring

Vi har skrivit oss hos sonen, tagit en hemförsäkring hos honom och får då dom försäkringar som behövs.
Till honom går ev post.
Tecknar extra försäkring om vi går ö er 185 dagar ute i Eu.

Jojje
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Reseförsäkring

Vi kan varmt rekommendera Gouda:
Gouda Reseförsäkring │ Startsida
och deras reseförsäkringar !
Vi har själva använt oss av Gouda under de 2 senaste vintrarna och är mycket nöjda - ingen självrisk debiteras om olyckan skulle vara framme !

I ert fall - utan hemförsäkring - klickar ni på "Reseförsäkring Europa" och här har vi beräknat premien åt er för 6 månader - om ni har för avsikt att stanna längre, så fyll i avresedatum resp. hemkomstdatum så får ni premien direkt.

Grundpris inkl. 45 dagar 1.551,00
Pris per dag efter dag 45 32,00
Totalt för 2 vuxna 11.998,00
Frånval av egendom -30% -3.599,00 (ni har ju husbilen försäkrad på vanligt sätt genom ert försäkringsbolag)
Total 8.399,00

En totalkostnad på 8.399:- är väl inte fy skam för hela 6 månaders bortavaro utanför Sverige !!!

Lycka till och trevlig resa !

Bosses och Gerds husbilsresor
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Reseförsäkring

Ja, och så kan man ställa av HB'n det gör ju 5-6000:- ytterligare, om man nu står still över vintern vill säga.
Något att fundera på till nästa år.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Reseförsäkring

Ja, och så kan man ställa av HB'n det gör ju 5-6000:- ytterligare, om man nu står still över vintern vill säga.
Något att fundera på till nästa år.
Det går väl inte att ställa av bilen utomlands om du bor i den? Folksam+HBK=185 fria dagar (sant)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Reseförsäkring

hur vet försäkringsbolaget,om ni är resande fot över 185 dagar?

Enkelt! Det är du som har bevisbördan. Kontotkort, väg, färjeavgifter, mobilsamtal. Misstänker dom försäkringsbedrägeri kommer dom att börja med att fråga efter färjan...

Ersättningen kommer inte före ni löst tvisten...
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Reseförsäkring

Om jag nu skulle ställa av bilen( vilket aldrig skulle bli aktuellt) och byta till Gouda går jag back nästan 2000kr så för oss är det inte lönsamt. Nu har det ändå löst sig då vi har fått tillgång till ett litet hus av en släkting och där kan vi bo när vi är hemma, kan nu teckna en hemförsäkring :) Ibland är släkten bäst :D
Gun
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Reseförsäkring

Om jag nu skulle ställa av bilen( vilket aldrig skulle bli aktuellt) och byta till Gouda går jag back nästan 2000kr så för oss är det inte lönsamt. Nu har det ändå löst sig då vi har fått tillgång till ett litet hus av en släkting och där kan vi bo när vi är hemma, kan nu teckna en hemförsäkring :) Ibland är släkten bäst :D
Gun

Oj! Stålar och lya. Grattis
 
Toppen