• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resan till Kroatien med Caddy.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ju i en annan tråd beskrivit mitt "husbilsbygge" en vw caddy. Nu var det äntligen dags att prova den, det blev inte som jag tänkt en tripp med kanot till st.anna skärgård och några
övernattningar. Sommaren har ju varit väldigt dålig och hösten närmade sig, jag fick lite panik och
tänkte jag åker till värmen istället.
Bokade nattfärja från Göteborg till Fredrikshamn 2 veckor framåt och jobbade hårt med att bilen

skulle bli färdig, strax innan resan blev jag magsjuk så det blev att slänga in packningen utan så

mycket eftertanke. Blev inte av att köpa en karta ens tänkte jag skulle fixa det mesta under

vägen, Kroatien var då bara ett mål långt borta som jag inte nödvändigtvis skulle nå.
Hade nog lite blåögda föreställningar om transporten dit, här hemma sätter man sej bar bakom

ratten och glider ut på motorvägen och några timmar senare är man framme utan att ha

ansträngt sej särskilt mycket.
Det visade sej att jag hamnade i den värsta sensemestertrafiken och vägarbeten i det oändliga.
Lämnade alltså hastigt Finspång utan att ha allt med och med magvärk som inte blivit bra.
Att köra till Göteborg gick ganska smärtfritt.
Tog nattfärjan 0.30 och efter en tråkig resa där alla låg och försökte sova på sofforna eller tittade

på film på datorn kom jag till Fredrikshamn 04.00
Hade tänkt ta en sväng upp till Skagen men de blåste kraftigt och småregnade så jag körde

söderut, efter någon mil stannade jag vid en rastplats bäddade och sov till sen fm.
Fortsatte söderut genom Danmark under ihållande regn, hade ju mått dåligt på vägen och tänkte

jag kan ju alltid köra broarna tillbaka, men mådde bättre vartefter och sen tankade jag strax innan

gränsen ca 40l diesel, hade ju haft full tank när jag körde hemifrån. Tänkte då att jag kan ju alltid

vända upp genom tyskland om jag skulle ångra mej och började fundera på vad jag skulle ställa

GPS på. Drog igång datorn och fick reda på att det skulle kosta en massa pengar att surfa i

Danmark fast jag hade tre som alltså finns i Danmark också.
Hade sparat en textfil som jag klippt ur ett forum på HBK att närmaste vägen från kroatien upp till

sverige gick genom Munchen så jag ställde GPS på den staden och fortsatte köra.
Passerade Hamburg och framåt kvällen tänkte jag att jag måste stanna innan mörkret kommer.
Gick av motorvägen och snurrade runt genom småvägar och små idylliska småstäder i ett vackert landskap. Hittade en gratisparkering där det stod några husbilar och en husvagn som stått där ett tag. Det var en parkering för sådana som ville ut i ett naturområde som fanns de hade hästar och cyklar.
Träffade en trevlig tysk kvinna som visade på husbilen en amerikansk lyxig husbil 10m.
Man hade en citroen berlingo som man kopplade efter husbilen och den rullade på egna hjul, fästena från styrningen på bilen var kopplade bak på husbilen, jag frågade hur man styrde och hon sa att det gjorde man framifrån i husbilen.
Hon var tveksam om det var godkänt i Tyskland men det fanns i England och hennes man hade fixat det själv. Hon var lärarinna så hon kunde engelska så vi kunde prata.
Bilderna visar ballonger över Göteborg och den beskrivna anordningen att bogsera Berlingon.
 

Bilagor

  • IMG_0716.JPG
    IMG_0716.JPG
    3,1 MB · Visningar: 12
  • IMG_0715.JPG
    IMG_0715.JPG
    2,7 MB · Visningar: 9
  • IMG_0714.JPG
    IMG_0714.JPG
    3,2 MB · Visningar: 13
  • IMG_0713.JPG
    IMG_0713.JPG
    399,7 KB · Visningar: 10

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Resan till Kroatien med Caddy.

Renault Kangoo, men svært lik Berlingoen :D
A-frame towing har alltid vært lovlig i England, og det kjøres endel med dette utstyret i Europa - lovlig eller ikke. Det ryktes at også Nederland ønsker å godkjenne disse koblingene, som er meget populærei USA, Canada og Australia.

Om en skal benytte A-frame så må en huske at det er ikke alle lillebiler som tåler dette, en kan ikke benytte biler med automatlåda og det er problemer med ABS bremser samt visse typer bremseforsterkere.

Riggingen av den lille bilen er en sak for seg, det skal kobles til så den har styring og bremser samt at alle lys fungerer styrt av trekkbilen. Har selv vurdert og lagt til side alle planer for slik "livbåt" til husbilen i Australia, de bilene jeg lett kunne benytte ønsker jeg ikke å ha som dagligbil. Bedre løsning bilhenger og fritt valg av personbil/SUV
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Resan till Kroatien med Caddy.

Tänkte jag skulle lägga ut koordinaterna på min" ställplats" eftersom det var gratis i ett lugnt och trevligt område med mindre hus och skog. Fanns ett kafe där och ett hotell. 53.163462, 10.035441
De kommer från Google Earth.
Gick upp skapligt satt mej vid ratten och körde vidare, Hade lagt in kursen på Gps till Salzburg och undvika betalvägar.
Var jobbigt att passera de tyska storstäderna men när trafiken lättade så gjorde jag bra fart. Tankade för första gången tysk diesel och valde den dyraste Shell hade Vpower diesel som alltså inte finns här. Tanken var ju långt ifrån tom tankade bara 37l men efter att ha kört en bit kände att bilen orkade mer än tidigare jag behövde inte vara lika alert med nedväxlingarna.
Den var 20cent dyrare än den vanliga men det var värt varenda öre förmodligen gick den billigare också.
Har ingen aning om vilken väg jag kom in i Österrike blev visad in på mindre kurviga vägar. Stannade i en liten vacker stad med berg som reste sig runt omkring. Tog en kebab en typisk österikisk specialite tror jag.
Körde vidare vägen gick upp och ner och svängde 180 grader så skarpt att det hade varit omöjligt att komma runt utan att backa med en husvagn, svårt med en större husbil också. Själv hade jag ju inga problem men man körde och körde men kom ingenstans Fick ingen uppfattning om var jag var Gps visade bilder av omgivningen i 3D där vägen klättrade på sidorna av bergen upp och ner hela tiden.
Vid ett tillfälle så gick vägen uppför brantare och brantare men jag förstod inte hur brant det egentligen var växlade ner till trean men borde åkt på tvåan.
Råkade titta på tempmätaren och såg att den stod på 110 grader det var varmt i bilen men jag drog på full värme och fläkt och körde ner rutorna körde på tvåan i snigelfart gick inte stanna där. Men hade bara någon kilometer till toppen på passet där jag stannade och lät bilen gå på tomgång tills värmen gått ner först då vågade jag stänga av motorn.
öppnade motorhuven och gjorde en snabbkoll fyllde på en halvliter olja.
Låg ett hotell där men allt verkade stängt.
Körde vidare men nu var det nedför, var rädd om bromsarna körde ner på trean för det mest och fick bromsa emmellanåt fast jag inte gett någon gas på flera kilometer.
Bra med en diesel den håller emot bra.
När jag kört 12 mil och hållit på och kört länge mellan alpväggarna så fick jag nog och ändrade kursen på Gps till Rijeka med betalvägar. Efter några mil var jag så ute på motorvägen och tunnlar betalade 8,5 EU men det var värt varenda krona. Slitaget på motor och bromsar bränsleförbrukning kan inte försvara Bergskörningen men jag ville se hur det såg ut där.
Bilden visar en tallrik Gulashsoppa och en smörgås sedan blev det lite läsning innan man somnade ganska så trött.
 

Bilagor

  • 20120831_183359.jpg
    20120831_183359.jpg
    2,4 MB · Visningar: 5

lecvip

HBK Intresserad
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
Sv: Resan till Kroatien med Caddy.

Tur att inte min hustru var med på de där serpentinbägarna.
Hon hade gjort spädbarnsrörelser och skrikit hela vägen ner :)
Längtar till nästa avsnitt av din reseberättelse.
Tack så länge!!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Resan till Kroatien med Caddy.

Jo blir lite långa avbrott.
Jag körde alltså mot Rijeka och hade passerat gränsen mot slovenien då det var dags att hitta en övernattningsplats. Jag letade främst efter camping eftersom jag behövde en dusch efter resan och eftersom jag var trött så hade jag inte lust att använda min egentillverkade dusch.
Såg en skylt på motorvägen om en camping så jag svängde av, såg ingen mer bra anvisning så jag knappade på gps och såg en ställplats från hbk i närheten.
Snurrade runt i några gånger och fick anvisning om att svänga rakt ut i terrängen i en brant backe i en by.
Förstod att det var en felaktig gps plats, stannade och frågade efter vägen till den camping jag först såg.
Lyckades att hitta den Camp Smlednik, betalade 9,50 eu med gratis dusch.
Det var en delad camping inte i svarta och vita utan med och utan kläder.
Den med kläder var ganska fullbelagd den utan var det bara några stycken som bodde på och den låg närmare ett vatten drag som visade sig inte badvänligt i temperatur.
Det fanns även en dusch nära där jag kunde parkera så valet var enkelt.
Att kunna duscha med mycket varmvatten efter sista duschen i Göteborg kändes skönt, väldigt bekvämt att bara gå som man var direkt till bilen och rena kläder efteråt, jag är ingen naturist men lite bekväm är man och naturisterna hade dragit sej tillbaka i skymningen när kylan kom.
Gick upp till restaurangen där det fanns folk som drack lite öl och pratade själv var jag lite småhungrig och fick en toast sandwich som det heter och tog med den till bilen.
Ett litet glas vin och lite läsning i en bok så somnade jag i slovenien.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Resan till Kroatien med Caddy.

När jag vaknade på morgonen så var det gråväder men inte kallt, kylan hade jag lämnat bakom mej när jag kom nedanför danmark.
Gjorde smörgås och lite kaffe som frukost. Sedan var det bara att ställa mobiltelefonens gps på opatija i kroatien och inga betalvägar eftersom jag inte visste hur man betalade och var. Hade fått nog av motorväg också.
Åkte iväg på förmiddagen och körde på små vägar genom små byar, kom ut på motorvägen en liten bit men fick svänga av och fortsatte på småvägar vidare.
Fick åka genom ljublana som tog ett bra tag hade ingen aning var jag var men gps visade hela tiden var jag skulle svänga, vet inte hur stor stan var men den kändes betydligt större än Fjollträsk.
så småningom så kom jag ut på landsvägen men det var inga motorvägar så det tog sin tid men nu hade jag kommit nära målet och jag ville också se lite av naturen.
Började regna så det var lite tråkigt, var in i en Lidlaffär och köpte lite mat, Lidl är bra ser ut som hemma ungefär man känner sej hemma priserna är alltid bra och produkterna har hitills alltid varit fräscha.
Kom så småningom in i Kroatien och fick visa pass, vid alla gränsövergångar så tittade dom knappt på det eftersom jag var svensk tror jag med svenkskyltad bil. Sedan började nedstigningen till havsnivå genom krokiga ibland branta vägar nerför, när man kör ser man tyvärr inte så mycket och jag var nyfiken på att se havet innan kvällen.
Kom så småningom in i Opatija och blev ledd in till hamnpromenaden men ingenstans att parkera.
Gick in på gps och körde västerut till en camping som låg bredvid havet.
Tog in på Medveja camping som var beläget i en ravin som det verkade med branta bergväggar på sidorna, diskuterade priset och sånt, fick betala 13,63 Eu för övernattningen, gick ut och promenerade var nere vid havet men det var gråväder och inte badvänligt men några barn badade förstås det gör dom ju alltid även om de är blåa i ansiktet.
Stod tält och husvagnar i den delen jag stannade som var fulla med mögel och som förmodligen inte varit använda på mycket länge, en del hade tydligen etablerat ett fast boende där men tröttnat, med tanke på att man kör ner på en dag från södra tyskland så förstår jag att kroatien har blivit ett omtyckt semesterställe för tyskar som totalt dominerade allt.
Men dusch och toaletter höll hög standard.
Började regna så jag drog mej tillbaka efter en lång resa inte i mil men i tid.
Regnade hårt på natten med mycket blixtar efter lite vin och smörgås blev det lite läsning och sen sov jag bra, överhuvudtaget så fungerade bilen väldigt bra att bo i.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Resan till Kroatien med Caddy.

Morgonen därefter funderade jag på vart jag skulle ta vägen, började dagen med en dusch och styrde iväg från campingen.
Det var lite småregnigt och tråkigt visste inte vart jag skulle ta vägen och hur det fungerade med betalvägar, köpte en karta och kom på att KRK såg ut att vara en trevlig ö att åka till.
Stannade på vägen och åt en utmärkt pizza och tog en lite paus medan jag kollade med GPS och karta vart jag skulle.
Körde söderut och kom så småningom till en bro med vägtull som var ganska rimlig eftersom jag har en personbil.
Körde till krk stad och tittade på en camping som blivit rekommenderad på forumet. Den såg ut att vara ganska full så jag åkte vidare, i GPS kommer det upp flera platser och det är bara att peka på dom så får man reda på hur man ska köra.
Åkte vidare till en camping som jag tyckte såg trevlig ut.
Det var en nudistcamping och det var jag inte van vid men vad fan man måste ju pröva!!
Hittade en plats där jag var lite för mej själv och parkerade småregn så man ville inte springa runt och utforska direkt.
Man kan ju fråga sej varför jag tog in på camping egentligen?
Kunde ju stanna vart jag ville egentligen ingen tog någon notis om min bil.
Blev inte ens tutad på när jag vinglade runt och letade vägar, den förknippas med en servicebil och dom kan ju köra vartsomhelst och parkera överallt.
Men för det första kostade det inte mer än 100kr natten det fanns fina toaletter med dusch bar och restaurang med god mat bra servering och strand.
Träffade några svenskar där som jag skrivit om i annat forum men eftersom det är så länge sedan jag skrev ska jag ta om det i förkortad form.
 

Bilagor

  • 20120902_134539.jpg
    20120902_134539.jpg
    3,4 MB · Visningar: 16
  • 20120902_134601.jpg
    20120902_134601.jpg
    3,6 MB · Visningar: 10
  • 20120908_103248.jpg
    20120908_103248.jpg
    3,4 MB · Visningar: 6
  • 20120908_103322.jpg
    20120908_103322.jpg
    3,6 MB · Visningar: 6
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Resan till Kroatien med Caddy.

Jag fortsätter direkt!
Min mor gick bort för några timmar sedan och kände jag måste göra något.
Hon var gammal 89 år och det var en förväntad bortgång av en dement mamma men det tar på en.
Det var en mycket trevlig camping tog inte mer än några bilder eftersom människor var nakna för det mesta, jag har ju inte haft någon kontakt med naturister men det var en positiv upplevelse. Något mer osexuellt på en camping är svårt att hitta eftersom alla gick helt nakna fanns ju ingen spänning egentligen och de allra flesta var ju 50++ så det var ju med ålderns defekter inget speciellt.
Kan rekommendera alla att besöka en sådan camping bekvämt att slippa blöta badkläder och fullkomligt naturligt även för mej som i grunden har en religiös uppfostran.
Träffade ett par från sverige i en fin husbil och blev inbjuden och vi drack några groggar och pratade om livet, jo ett par minuter kändes det konstigt att vi satt nakna men man glömde det nästan på en gång.
Dagen efter så blev jag väckt-sov länge de hade problem med elen, det hade brunnit i en elektronikenhet som styr laddning och elförsörjning till hela bilen som var placerad under en soffa.
Hade väl sagt att jag kunde lite om el fast det minns jag inte var väl groggarna antar jag.
Luktade fan och hans mormor, och när jag började plocka med det hela så gnistrade det inuti elboxen.
man hade slagit av strömmen men brytaren låg efter boxen och att dra ut kontakten var ogörligt hade smält ihop av värmen.
Vi bröt strömmen från batterierna och sedan med en kniv kunde man lossa kablaget.
Var lite bakfull så jag tog en paus och instruerade hur man skulle sära på kontakterna.
Skulle jag inte gjort eftersom han kapade kontaktstiftena rakt av så det var inget att reparera och förmodligen hade det inte gått.
Om vi inte brutit strömmen kunde det blivit en brasa.
De hade en väldig tur i oturen eftersom enda reträttvägen ut var förbi soffan med elen, hade de inte vaknat så hade de blivit innebrända.
Dagen efter hade det regnat lite på natten och jag blev lovad fin middag om jag kunde fixa att elluckan i taket gick att stänga.
Gjorde en förbikoppling av elen med hjälp av en kniv och buntband, skalade av kablar lade dom bredvid varandra och drog ihop med ett buntband stoppade in anordningen i en plastpåse så det skulle vara skyddat och Voila!
Det fungerade bra och jag åt en fin middag den kvällen och vi hade trevligt.
På den lilla baren som normalt inte serverade mat kom det ibland bilar med mat som man tillagade över eld det var inte dyrt och fantastiskt gott.
Den campingen skulle bli vanlig camping så de som kommer dit i år behöver inte bekymra sig över naturistaspekten.
Det var en liten fin stig som ledde in till krk men på vägen tillbaka blev det mörkt och jag hittade med knapp nöd tillbaka.
Jag kan rekommendera ett besök i stan och ön.
Att bada utan badskor är en plåga eftersom det är en stenstrand som gör ordentligt ont i fötterna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Resan till Kroatien med Caddy.

Efter en vecka kände jag att jag måste röra på mej, checkade ut och det var rimligt pris för allt jag fått och upplevt.
Hade planer på att fortsätta söderut men körde vidare på ön för att se lite mer när jag ändå var där och åkte en bit men vände sedan och åkte mot bron till fastlandet där jag hade tänkt svänga höger söderut.
Men det blev inte så!
Kände mej orolig och ville hem men det fanns ju ingen anledning jag hade ju hur mycket ledigt som helst och det kostade inte mer än hemma att stanna.
Men det blev ändå så att jag sträckkörde hemåt så till kvällen var jag en bra bit in i tyskland trots enorma köer och stopp på Autobhan.
Det var något som gjorde att jag måste hem kände jag underligt nog.
Stannade vid en camping som egentligen inte var öppen men jag fick köra in ändå, behövde duscha och använda toaletten.
På morgonen såg jag någon konstig grej som så ut som en vattenfylld ballong på ett skåp på toaletten fattade inte vad det var men såg en automat där man kunde stoppa in en euro och få en sån ballong.
Det skulle föreställa en konstgjord vagina som skulle fyllas med vatten?.
Näe jag köpte ingen!
Bytte till nya lampor eftersom en hade slocknat, tog bara en kvart utan verktyg. Modernare bilar behöver verkstad med lyft ibland.
Fortsatte vidare hemåt på förmiddagen hade målet att nå en bit utanför Berlin där det finns en enorm byggnad med tropiskt landskap i som jag länge velat se.
Kom fram dit sent på kvällen och beslöt att övernatta på en jättelik parkering som är fri och gratis.
 

Bilagor

  • 20120911_140921.jpg
    20120911_140921.jpg
    3,2 MB · Visningar: 5
  • 20120911_143349.jpg
    20120911_143349.jpg
    3,4 MB · Visningar: 4
  • 20120911_141042.jpg
    20120911_141042.jpg
    3,5 MB · Visningar: 5
  • IMG_0717.JPG
    IMG_0717.JPG
    3,8 MB · Visningar: 7
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Resan till Kroatien med Caddy.

Gick in på fm stannade där och badade i riktigt varmt vatten åt en god middag och gick runt och tittade på allt som fanns. det som var finast var en vandring i skogen, det fanns även riktiga gasballonger man kunde göra turer med i byggnaden.
Det går även att hyra tält för övernattning, jag såg en del som hade gjort en egen övernattning med hjälp av solstolar och madrasser.
Allt var mycket rent och fint nästan lite för perfekt för att få den mysiga känslan, men det var ju tyskland! Ordning och reda, kom dit ett fotbollslag ungdomar som var lite vilda i poolen och de blev punkt markerade och upplockade för en lite tillsägelse. Poolen var mera en sjö en en pool så stor var den. Fanns flera stycken. Ett foto visar hur stor frihetsgudinnan skulle vara om man skulle skulle placera den i hallen och då förstår man att den är stor!!
Har ni vägarna förbi och råd att gå in så gör det det är en speciell upplevelse och är vädret dåligt så är det ännu mera värt.
På em var det dags att köra hemåt och jag styrde mot rostock i ett förskräckligt rengväder.
Styrde mot hamnen och parkerade där bland några husbilar över natten.
 

Bilagor

  • 20120911_141042.jpg
    20120911_141042.jpg
    3,5 MB · Visningar: 0
  • 20120911_143234.jpg
    20120911_143234.jpg
    3,3 MB · Visningar: 0
  • 20120911_152924.jpg
    20120911_152924.jpg
    3,2 MB · Visningar: 1
  • 20120911_155754.jpg
    20120911_155754.jpg
    3,1 MB · Visningar: 2
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Resan till Kroatien med Caddy.

Tack för alla som tycker detta är positivt, har haft dåligt samvete för att jag inte fullföljt det jag på började.
Hade en del papper och brochyrer liggande som jag skulle ha hjälp av, hittar ingenting nu hade en äldre dam här som ansåg att det skulle städas och sådana är livsfarliga det kan försvinna vad som helst.

Vaknade upp på morgonen och tog en promenad upp till staden, var fint väder men jag förstod inte var färjan till sverige låg eftersom jag parkerat i hamnen.
Gick in på Mdonald och åt en smörgås med kaffe och surfade på min stora mobiltelefon det är ju gratis wifi där och såg att färjan låg ganska långt bort.
När jag kom till bilen så satt det en lapp om parkering??
Pratade med den som satt dit den och förklarade jag kommit på natten i regnvädret och inte sett varken skyltar eller apparat.
Till skillnad från Sverige så rev han lappen och var trevlig!
Åkte till färjan och handlade lite som jag lovat piptobak till en äldre kvinna??
passade på att köpa 3 liter paket vodka för samma pris som ett paket vin i sverige.
Kunde ju lastat bilen med öl men det ligger inte för mej.
For till hamnen och fick reda på att jag hade 20min till avgång till trelleborg, hade ju tänkte åka till danmark och broarna, men efter ett snabbt överslag hade det blivit dyrare och jag hade bråttom, varför visste jag inte då.
Körde ombord som sista bil till Trelleborg.
Satt sedan och samspråkade lite med några husbilsåkare på båten.
Sent kom jag till TRelleborg och ville ha en plats att sova på, den ställplats jag hittade var ju full med en massa lastbilar och där skulle det inte bli mycket ro.
Hittade på GPS en ställplats på hbk som låg några kilometer bort fick vägvisning till en parkeringplats bland radhus i ett bostadsområde men vågade inte stanna där.
Åkte vidare och kom till slut till ett ställe där det var en bro och en båthamn och på andra sidan en ställplats med en husbil som jag inte vet om den var bebodd, det blåste hårt och man såg en massa inflygningsljus för flyget och havet utanför.
Hade laddat upp med vintertäcket med dun i och tände ett värmeljus och sov bra tills morgonen på svensk mark.
Det är något speciellt med sverige det är en annan luft och en annan känsla.
Körde ett antal mil och stannade för frukost med kaffe och smörgås på en mack.
Att köra många mil i sverige var en barnlek mot tyskland minst 10mil per timme var lätt att hålla.
Hade ett litet sammanträffande i Ulricehamn så det blev lite prat på en parkeringsplats innan jag fortsatte hem till Finspång.

Dagen efter förstod jag varför jag haft bråttom hem, min äldste son hade ramlat ett par meter och slagit huvudet i betongen på jobbet.
Han hade körts till sjukhuset och blev sydd på ett par ställen på huvudet men envisats med att åka hem igen.
När jag ringde var det ingen som svarade så jag åkte dit och han var verkligen riktigt dålig.
Hans tillstånd förvärrades under kvällen och efter samtal med sjukvården skickade man en ambulans, han kunde själv aldrig ha kallat på hjälp och eftersom han har en allvarlig sjukdom som kräver medicinering som han inte kunde ta eftersom han kräktes varje minut var läget svårt.
Efter att ambulansen kommit satt man in medicin och dropp och körde honom till Norrköpings lasarett.
Han repade sig bra där och blev utskriven efter ett par dagar.
Jag tror inte på oknytt troll religion eller liknande men hade jag inte varit där just då hade något fruktansvärt hänt.
Så något gjorde att jag körde hem just då och mycket fortare än vad jag tänkt, det var tunga pass vid ratten i den trafik som var när alla semesterfirare i tyskland skulle hem. Många stopp och körningar mil efter mil i mopedfart.
Ja skulle jag göra om det? Nej det är totalt meningslöst att åka på semester långt i utlandet med bil även en liten bränslesnål bil som min.
Har varit i spanien efteråt och betalar mindre än vad färjan kostar för att ta mej dit, bekvämt och man sparar tid och om man vill kan man hyra bil.
Har man gott om pengar obegränsat med tid och är två som kör då är det OK. men inte annars.
 

Bilagor

  • 20120912_121314.jpg
    20120912_121314.jpg
    2,4 MB · Visningar: 0
  • IMG_0719.JPG
    IMG_0719.JPG
    7 MB · Visningar: 10
  • SNC19323.JPG
    SNC19323.JPG
    3,3 MB · Visningar: 11
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen