• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa till Sardinien hösten 2016

LarJak40

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
10059
Medlemskap
2024
Bifogar tre pdf-filer som beskriver vår resa i augusti och september 2016.
Hoppas att de kan komma andra till glädje för reseplaneringen.
;)
Lars
 

Bilagor

  • Sardinien_2016-1.pdf
    4,5 MB · Visningar: 923
  • Sardinien_2016-2.pdf
    5,2 MB · Visningar: 498
  • Sardinien_2016-3.pdf
    3,5 MB · Visningar: 465
F

F.d. 55602

Guest
Sv: Resa till Sardinien hösten 2016

Härligt inspirerande! Tack!
Mer under Rutnanny i Kroatien.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Resa till Sardinien hösten 2016

Tackar för en trevlig läsning. Vi tänkte göra denna resa nästa höst men efter att ha kört Sardinen runt så är tanken to ta båten till Barcelona. Någon som har erfarenhet av den linjen (Porto Torres - Barcelona)?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Resa till Sardinien hösten 2016

Du menar antagligen om man kan få övernatta i sin husbil när man "fricampar"?

Sardinien är en av de absolut vackraste ställen att åka till i Europa, ingen annanstans i Europa, med undantag av Grekland, finns så många vackra stränder, bedårande natur och fantastisk kultur.
Tyvärr är vädret inte särskilt behaglig från december till februari. April till juni och september till några veckor i november, får betraktas som mellansäsong då vädret och vattentemperaturen (särsk. sept. - okt.) är mycket tilltalande. Juli till augusti och halva september är turismen mycket omfattande.
Campingar finns mer än tillräcklig men endast ett fåtal (fyra på hela ön, såvitt jag vet) är åretruntöppna. Bemannade ställplatser finns också många, öppna endast under hög- och del av mellansäsong, ofta höga priser men klart billigare än camping. Att parkera, där så är lagligen tillåten, och vistas i husbilen, dag som natt, finns ingen som anmärker något emot, campingbeteende kan dock beivras under högsäsong men tolereras helt under lågsäsong. Antalet vackra platser där man kan "fricampa" är, även under högsäsong, otaliga. Till skillnad från Sicilien där mycket mark är privatiserat, ingärdat och inhängnat, har Sardinien många, stora och öppna naturreservat.
Med husbil kan jag rekommendera maj och oktober, gott om utrymme och lagom temperatur, något kallt att bada i maj men underbart i oktober. Enklaste/vanligaste färjeförbindelsen till Olbia på Sardegna går från Livorno och Civitavecchia (Rom) men även från Barcelona, Marseille, Genua och Corsica finns färjeförbindelser med Porto Torres.
Ställplatser hittas här!
och/eller här: CamperOn Line
Vår egen resa på Sardinien hittas här!
VH Julian
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Resa till Sardinien hösten 2016

Tror frågan är om man får sova i husbilen under förjeturen. Vi testade det mellan Dubrovnic o Bari Om det var tillåtet vet jag inte men det var iallfall inte låst till bildäck. Vi ångade oss dock bittert för det var säkert över 40 grader varmt och luften kändes syreslös. :)
Vi kommer dock o testa att åka över Sardinien i höst Italien-Sardinien-Barcelona.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Resa till Sardinien hösten 2016

Nu är jag inte helt uppdaterat men på de Italienska färjorna finns ingen "Camping on Deck", det är förbjudet att vistas i husbilen under färd. Nu är Italienarna som de är, något "nonchalanta", så jag har själv lyckats med "dumheten" att sova i husbilen mellan Igoumenitsa -Brindisi, visserligen på öppet deck. Mellan Italien och Kroatien / Albanien är det ingen som verkar bry sig. Mellan Italien och Grekland är det endast Anek/Superfast som, under högsäsong, har "CampingOnBoard", Minoan har frångått det helt och erbjuder hytt. P.g.a. en del tragiska händelser med färjorna är tendensen att det allt mera kommer att förbjudas och beivras.
VH Julian
 

LarJak40

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
10059
Medlemskap
2024
Sv: Resa till Sardinien hösten 2016

Vi åkte dagturer i båda riktningarna, Livorno - Olbia, 8 timmar, så det var inte aktuellt. Jag tror dock inte man kunde med Grimaldi Lines som vi åkte.
 
Toppen