• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

resa med hund

M

mosses

Guest
Funderar på att åka till Nordkap vi har hund hur fungerar det? Har du råd och tips till oss hör gärna av dig.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: resa med hund

Hej
Naturligtvis skall Vovven med inget konstigt med det.
Kolla på vårt forum för Våra husdjur eller använd sök funktionen.
Är hunden vaccinerat mot rabies o i övrigt godkännd för utlandsresa så kan ni
ta genväg via Finland uppe i norr. Hund via Norge är inga problem alls.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: resa med hund

Inga problem körde 2009 genom Norge via Lofoten upp till Hammerfest, och Finland hem kom in i Pajala, kanon,vår hund trivdes bra och inga problem någonstans,så kör ni och lycka till.
Lycka till Berra
 

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2024
Sv: resa med hund

Hej!

Vi har semestrat med vår hund, och i sommar med våra två hundar.
För två år sedan var vi i Lofoten och i sommar till Throndheim och utmed kusten till Ålesund, Geiranger och Trollstigen mm.
Vi tycker att det är helt perfekt att semestra i husbil när man har hund. En av de största fördelarna är att man inte kan sträck köra, man måste ta längre och kortare pauser i körandet för att rasta, promenera och aktivera hundarna. Vi blir pigga och hundarna sover gott när man kör.:yes:
 
M

mosses

Guest
Sv: resa med hund

Hej tack för tipsen om tur till Norge med hund.Läser gärna om alla härliga djur. Vi var i Tjuraviken i Påsk många fina hundar på liten plats . Allt var lugnt, och Härligt vårväder. Toppen att våren är här.:dog:Hälsningar Wilma hund.
 
F

F.d. 2669

Guest
Sv: resa med hund

Du vet att Norge infört krav på avmaskning mot dvärgbandmask, enkel avmaskning som skall kunna styrkas.
/stickan
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: resa med hund

Ett annat gott råd är att inte låta sig stressas av att det kan vara svårt att hitta något absolut idiotsäkert och praktiskt sätt hur man ska låta hunden / -arna färdas i bilen.

En liten hund kan naturligtvis utan problem få ligga hos / vid passageraren fram, men om man som vi har två eller flera stora hundar, finns det enligt våra erfarenheter sällan någon perfekt lösning. Då gäller det mest att köra lugnt och välplanerat resp att undvika länder, där man kräver att hunden ska vara fastspänd eller instängd i något trångt utrymme.

Detta ämne har behandlats utförligt i långa trådar. Kompromissande och sunt förnuft får gälla för oss, annars följer inte våra hundar med!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: resa med hund

Har mött så många andra husbilsåkare, på tok för många, som velat ha sin hund eller katt med sig i husbilen, men inte "vågat" av den ena eller andra orsaken!

Andra prövar sig fram, mötte en gång ett lite mysko sällskap i ödemarken som betedde sig väldigt konstigt när de skulle ut eller in i bilen. Det var tydligt att någon typ av ritual pågick. När jag gick fram till dem och frågade, om de behövde hjälp, så fick jag en omfattande presentation av minst 4 Illrar!!
De var ute och testade hur det skulle gå att resa med iller, och resultatet blev väl lite si och så, men de skulle nästa gång pröva med bara en...

Det tycker jag är rätta modellen, att pröva sig fram. Man behöver inte åka direkt till Nord Afrika med sin husdjur, utan åk runt i närheten av ert hem, och börja med korta turer med god mat, det gillar animals. Sedan kan man öka distansen....

Min fru skriver en hel del i sin Blogg om husbil med djur, läs gärna och tyck till,
Addressen är Catdogs och handlar om italiensk vinthund och om Afghan bla..
Catdogs | VÃ¥ra kattlika Vinthundar, Siameser och annat
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: resa med hund

Skriv "mattillsynet" i sökrutan till vänster där får du upp en länk till ett formulär som kan laddas ner och fyllas i innan inresa till Norge.
 
Toppen