• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Resa med hund till Italien

bilbo

FD HBK Medlem
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
578
Medlemskap
2024
Har läst på Italienska Statens Turistbyrå "att resa med hund" Ni som har erfarenhet avmaskar ni hundarna för dvärgbandmask innan inresa till Italien vilket jag tyder deras inf. Kommer att åka in via Frankrike. Har giltigt EU-pass samt Leptospiros vaccination. Är tacksam för information. Har tidigare gjort avmaskningen endast vid återkomsten till Sverige. Visar ni passen för tullen i berörda länder vid inresan-utresan???? Har tidigare åkt i Tyskland-Holland-Frankrike utan problem men nu blev jag undrande.

Ö

örjan o irene

Guest
Sv: Resa med hund till Italien

Hej!
Vi har en bekant som är veterinär i Pavia, strax söder om Milano. Jag ringde och frågade om det krävs avmaskning före inresa i Italien. Svaret blev nej, det enda som krävs är rabiesvaccination och friskhetsintyg, dvs det som gäller för resa i övriga Europa
Hälsningar/Örjan H

I

Inger-Lisbeth

Guest

Hej!
Vi har en bekant som är veterinär i Pavia, strax söder om Milano. Jag ringde och frågade om det krävs avmaskning före inresa i Italien. Svaret blev nej, det enda som krävs är rabiesvaccination och friskhetsintyg, dvs det som gäller för resa i övriga Europa
Hälsningar/Örjan H

Hej Örjan

Rabiesvaccination förstår jag, men friskhetsintyg??? Kan du klargöra, pls!! Trodde friskhetsintyg var något man använder vid handel med hundar och även yngre hundar som inte har pass ännu..:confused:
Hälsningar Inger-Lisbeth

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

En veterinär kontrollerar den "allmänna hälsan" dvs att hunden verkar frisk och välmående. Sedan intygar veteriären i passet att hunden är frisk.
Vi gör samma sak varje gång vi åker från Spanien till Sverige med hunden.

Ö

örjan o irene

Guest

Hej igen!
Ursäkta om jag var otydlig. Med friskhetsintyg menas här att hunden har sitt pass, att alla vaccinationer är gjorda och inskrivna, att alla provsvar som visar att hunden är immun mot rabies (titersvar) finns införda. De flesta EU-länder accepterar både 1 och 3-års vaccin mot rabies. Det gör även Frankrike, MEN, campingar och eventuella utställningar i Frankrike kan kräva 1-års intyg avseende rabies. När du kommer hem till Sverige ska hunden vara avmaskad, vilket en veterinär måste intyga i passet. Och i samband med detta kan veterinären ibland göra en allmän genomgång av hunden (beror på vilket land man befinner sig i just då osv).
Med friskhetsintyg menas också när man besiktigar en valp inför flytten till det nya hemmet.
Hälsningar/Örjan

F

F.d. 29954

Guest

Ang. olika länders tolkningar hur ofta tex en vaccination bör göras, så skall man ha med sig ett EU direktiv, eller kopia av den, finns hos jordbruksverket och kanske hos SKK.
Så slipper man olika "tyckare" i södern. Ex så räcker rabies vacc. 3 år om det är rätt preparat.

Toppen