• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Resa med hb till / genom Tyskland

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Regelverket enligt SvD:
  • I nuläget gäller 14 dagars karantän för resande från Sverige i samtliga av Tysklands förbundsländer.
  • Den som kan uppvisa ett negativt covid-19-test som är högst 48 timmar gammalt slipper dock i regel karantän enligt svenska UD.
  • Svenskar får resa genom Tyskland på väg till något annat land utan att behöva sitta i karantän.
Punkt 2 och 3 är oklara. Gäller "antingen eller" eller "i kombination". Punkt 3 skulle inte behövas om test fordras också vid genomresa. Hur bevisar man genomresa? Max 24 tim / inte stiga ur bilen, etc?

I Frankrike är vi välkomna.

Danmark oklart; som skåning bor jag ju i "gränstrakterna". Därtill får svenskar från ”gränstrakterna”, vilket innefattar Skåne, Halland och Blekinge (får åka fritt enl annan paragraf) åka till Danmark om de kan visa upp ett negativt Covid-19-test som är max 72 timmar gammalt.

Hur får man ett Covi-19 test om man inte har symptom?

Någon som rest nyligen?

Det är kris: Vinkällaren är tom, dags att åka till Alsace, och närmaste väg (genomresa) måste vara Moseldalen.
 
Toppen