• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Repor i lacken

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Har kört för nära buskar och grenar vilket, föga förvånande, resulterat i lååånga repor längs sidorna. Har testat lite halvhjärtat med vax men det krävs nog andra metoder.
Tips mottages tacksamt!
 

pilsner

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Västerås
HBK-Nr
18944
Medlemskap
2024
Har kört för nära buskar och grenar vilket, föga förvånande, resulterat i lååånga repor längs sidorna. Har testat lite halvhjärtat med vax men det krävs nog andra metoder.
Tips mottages tacksamt!
Jag råkade ut för en liknande händelse för 3år sedan,jag använde en produkt från Smart ett vax å polermedel i ett. Resultatet blev förvånande bra, det syns inte en enda repa.Jag använde en billig polermaskin.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Biltemas rubbing fungerar bra att börja med, om inte reporna är för djupa.
Och sedan polera efter med till ex. en vaxpolish._20220823_110839.JPG

Lagom stor förpackning tycker jag.

Krister
 

MilleMange

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
29511
Medlemskap
2024
Beroende på vilken lack man har så kan det räcka med en polish för att få bort dylika repor... Rubbing brukar inte alltid rekommenderas till lacker med klarlack ovanpå t ex metalliclacker...
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
840
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Beroende på vilken lack man har så kan det räcka med en polish för att få bort dylika repor... Rubbing brukar inte alltid rekommenderas till lacker med klarlack ovanpå t ex metalliclacker...
Men är det inte så att alla plåtdetaljerna på bilarna är klarlackad.
Skulle man polera så att trasan/slipduken får samma färg som bilen så har man polerat alt. rubbat bort klarlacken.
 

MilleMange

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
29511
Medlemskap
2024
Kanske är gamla rön men rubbing har tidigare i alla fall varit förbehållet solida lacker som varit oxiderade och djupare repor men är man försiktig funkar det förmodligen ändå...
 

MilleMange

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
29511
Medlemskap
2024
Tror inte vita färgen på Ducatos förarhytt har klarlack på sig... förmodligen en vanlig solid lack....blir billigast så...
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
För att ta den korta versionen.
Det är inga problem att polera med en fin rubbing på tvåskikts metallic med klarlack.
Problemet var för 50-60 år sedan när flertalet bilar hade enskikts metallic.
På den typen av lack låg metallkornen nästan uppe i ytan och tålde inte mycket polering för att komma fram i ytan och bli matt i stället för blank.
Med klarlacken försvann många problem, däribland problemen att polera.

Får man färg i polertrissan när man polerar tvåskiktslack, då har man gjort samma fel som när man mekar och ska spänna en bult och den går av.
Man har tagit i för hårt.

Solida lacker (ej met. och utan klarlack)är inte heller några problem.
Trissan får kulör som lacken man polerar.
Polerar man med rubbing skall man ta efter med minst vaxpolish för att få upp fin yta och glans.

Så bara polera.
Det är fler bilar som blivit förstörda i lacken på att inte bli polerade än de som är polerade och vaxade.

Att få bort en repa i lacken, kan ibland kräva fint våtslippapper 1500-2000 korn eller finare innan man polerar med rubbing.
Och då finns stor risk att gå igenom lack skiktet.

Är det så djupa repor, rekommenderar jag att en yrkesman tittar på det.
Om man inte själv har kunskapen.

Krister.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
För att ta den korta versionen.
Det är inga problem att polera med en fin rubbing på tvåskikts metallic med klarlack.
Problemet var för 50-60 år sedan när flertalet bilar hade enskikts metallic.
På den typen av lack låg metallkornen nästan uppe i ytan och tålde inte mycket polering för att komma fram i ytan och bli matt i stället för blank.
Med klarlacken försvann många problem, däribland problemen att polera.

Får man färg i polertrissan när man polerar tvåskiktslack, då har man gjort samma fel som när man mekar och ska spänna en bult och den går av.
Man har tagit i för hårt.

Solida lacker (ej met. och utan klarlack)är inte heller några problem.
Trissan får kulör som lacken man polerar.
Polerar man med rubbing skall man ta efter med minst vaxpolish för att få upp fin yta och glans.

Så bara polera.
Det är fler bilar som blivit förstörda i lacken på att inte bli polerade än de som är polerade och vaxade.

Att få bort en repa i lacken, kan ibland kräva fint våtslippapper 1500-2000 korn eller finare innan man polerar med rubbing.
Och då finns stor risk att gå igenom lack skiktet.

Är det så djupa repor, rekommenderar jag att en yrkesman tittar på det.
Om man inte själv har kunskapen.

Krister.
Tack!
 
Toppen