• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reparera fönster, byta gardiner Seitz

F

F.d. 11253

Guest
Hej!

Jag har en Rapido från 1999, allt är fint förutom mindre vattenläckage på översidan av två fönstren samt att gardinerna börjar tröttna. En liten tejpremsa över skarven på ovansidan av fönstret utvändigt har fått fungera tillfälligt, men det är nog dags att öppna upp och få in butylgummi istället.

Gardinerna rullas ihop neråt och fjädrarna verkar vara dåliga i ett par fönster. Dessutom är själva gardinerna slitna, på vissa sidor lite mindre sprickor i ytterkanterna vilket gör att att de är besvärliga att rulla ihop (särskilt när det är kallt!). På fönstret på toaletten hittar jag serienummer på klistermärket som innehåller S5, på övriga fönster är märkningen lite annorlunda. T.ex. på ett av de större fönstren bak står det ">PMMA< Seitz 53902, B, SRE, D 2307". Ska det finnas någon annan märkning som jag missar eller är detta all information? Det säger mig inte så mycket och googlandet leder mig inte särskilt långt. Vill alltså veta vilken modell och storlek jag ska ha, för att få tag på gardin till den.

För att lossa fönstret och täta samt byta gardin antar jag att det är pluggarna på insidan av fönstret som ska bort och sedan sitter det väl skruvar där. Var får jag tag på nya pluggar? De som sitter där verkar ha suttit ett tag så de kommer inte att bli fina efter att jag försökt få ut dem.

Var köper jag billigast delarna jag behöver? Inte rädd för att handla i Tyskland/UK. Tack för hjälpen!
 
F

F.d. 11253

Guest
Sv: Reparera fönster, byta gardiner Seitz

Svarar på min egna tråd efter att ha letat lite längre. Kom till en sida som hjälpte mig en del; Leisure Spares - Seitz - windows

Storlek står inte på glasen, utan bara den information jag nämnde i inlägget ovan. I själva fönsterkarmen står dock måtten, så det har jag också då. Antar egentligen att det inte är så mycket mer än modell + storlek som behövs för att få nya delar. Står som sagt S5 på ett annat glas, men då jag har ihoprullbar gardin i mina fönster så verkar det vara S4 (eller?).

Får nog testa att maila till leisurespares o se vad de säger.
 
Toppen