• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reparation av söndrig vask

F

F.d. 24435

Guest
Skulle sätta i proppen i vasken i toalettutrymmet, plasten spräcktes runt själva hålet.....förslag och tips på hur jag återställer vasken till användbart skick mottages med största tacksamhet. Förmodligen är plasten i vasken "ålderstrött" men då skadan är begränsad till en cirkel runt hålet borde det kunna lagas på något sätt.....hur?:confused:

P S borde kanske byta nicknamn från Immeln till Vittsjö då jag nu bott i Vittsjö i mer än ett år !! D S
 

Bilagor

  • vask33.jpg
    vask33.jpg
    24,1 KB · Visningar: 278
  • vask22.jpg
    vask22.jpg
    20,4 KB · Visningar: 273

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Reparation av söndrig vask

Det finns ju många sorters plast med olika egenskaper.

Jag har vid ett lillfälle lyckats bra med reparation av fritidshustoa i plast. Då använde jag glasfiberspackel . Ruggade ytan ordentligt med sandpapper o torka med aceton eller annat fettlösande.

Men på feta plaster är det nog knepigt att få glasfiberplast att fastna. Kan tänka mig att Sikaflex 221 lim kan funka bra om du smetar ut en ordentligt kaka på undersidan av handfatet o ner på röret.
Sika funkar till det mesta, även att laga rost i icke bärande karossdelar.
(finns liknande produkter från andra tillverkare som säkert funkar lika bra)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Reparation av söndrig vask

Kanske kan du se om hålet efter rensågning kan täckas av en bottenventil till en normal standard köksvask som man har i hemmet. Naturligtvis måste du då också fixa anslutande rör så att det passar till den grövre dimensionen opå den nya bottenventilen. Det finns ju olika övergångar att tillgå.
Ett annat alternativ som samtidigt piggar upp miljön i husbilen är att byta hela vasken till en rostfri, men detta kostar ju några hundringar. Men alternativ 1 att byta bara bottenventilen är ju inte gratis heller.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Reparation av söndrig vask

Hålet har blivit större nu. Köp en motsvarande som tillhör en vanlig vask.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Reparation av söndrig vask

Många saker/frågetecken/problem har en viss förmåga att bli så självklara när det har ventilerats på detta superba forum....säger han som har tummen mitt i handen och den andra handen i Amerika!!!!! Tack.....
 

Ulf Långberg

FD HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
937
Medlemskap
2021
Sv: Reparation av söndrig vask

Jag fäste den först med snabblim, och efter det torkat någon timme lade jag en vit våtrumssilikon-sträng runt om.
 
Toppen