• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Reparation av plastspricka ?

F

F.d. 55261

Guest
Vem har bra tips på hur man reparerar en ca 3 cm lång spricka i plaststötfångarens en hörn. Göra det själv eller skall man kontakta något proffs?Tacksam för svar. Janne

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Sv: Reparation av plastspricka ?

Låt ett proffs titta på skadan och få en prisuppgift. Hur reparationen går till beror på vilken plast man har använt till karossdelen.
Carthago har uppgifter på färgnummer.
Jag har också uppgifterna om du inte får tag på dom. Fick dom vid ett besök på fabriken 2011.
Mvh. Krister.

F

F.d. 29908

Guest

Jag använde aceton, och tog några flisor av plasten av samma material som det som skulle lagas på ett dolt ställe. blandad ihop det så det blev som en platsmassa. Sedan särade jag på sprickan så gott som jag kunde, sedan lät jag det torka. Sedan slipade jag ner fogen med ett väldigt fint slippapper och avslutade med att polera med Autosol. Sedan limmade jag fast en liten förstärkning på baksidan av plasten, och detta har hållit utmärkt i snart 3 år, och ingen ser det om man inte vet att det har varit en skada där.

Men viktigt är att testa om plasten löses av aceton, gör ett litet test med en flisa av plasten och aceton.

F

F.d. 29925

Guest

Biltemas "plastsvets" Art.nr. 36-2444 funkar bra till ABS-plast.

Toppen