• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering Arca Europa -90

F

F.d. 6082

Guest
Har precis köpt en Citroen Arca Europa som är fuktskadat lite här och där. Här är bilder på alkoven innan och efter rivningen börjat.

Någon har tidigare renoverat samma ställe. Denne hade lagt träreglar på utsidan av karossen, dragit genomgående icke rostfria skruvar rakt igenom för att fästa upp reglarna på insidan, och sedan limmat fast glasfiberdelen som sitter längst fram på den utanpåliggande regeln.

Resultatet har blivit att vatten läkt in till den utanpåliggande regeln. Spikarna har rostat och blivit ledare för vattnet in i alkoven.

Skivan med matta på som ligger i alkoven var av masonit och vid rivningen helt rutten och genomsur av vatten och vägde över 100 kilo.

Idag börjar en del av återbyggnaden från utsidan för att få karossen tät igen.

Tips emottages gärna under resans gång.
 

Bilagor

  • IMG_5186.jpg
    IMG_5186.jpg
    139 KB · Visningar: 657
  • IMG_5201.jpg
    IMG_5201.jpg
    163 KB · Visningar: 653
  • IMG_5199.jpg
    IMG_5199.jpg
    159,8 KB · Visningar: 656
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Renovering Arca Europa -90

Jo det är alltid mycket värre med fukt och rost än man kan tro.
Har man kunskap och energi finns det pengar att tjäna förutsatt att man vet vad man ger sej in på och betalar därefter.
Hoppas det inte blir ännu en tappad lust och bortkastade pengar.
Är det dåligt i ena änden tycker jag du ska gå över bilen riktigt ordentligt så du ser vad du har framför dej, det kan ju vara dåligt i andra änden också.
:wideeyed:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renovering Arca Europa -90

Detta ser intressant ut. Vet du exakt var läckaget börjat? Besvärligt också då det är lite trångt att jobba i alkoven.
Du har nog en del jobb framför dig och gillar du problemlösningar så kommer detta att bli bra.
Vill du se hur jag tacklade fuktskadan på min bil så läs lite under fortsatt renovering.
Hälsningar
Bror
 
F

F.d. 6082

Guest
Sv: Renovering Arca Europa -90

Det blir mer och mer jobb ju mer jag letar på bilen, vilket jag mentalt var inställd på när jag såg skadorna i alkoven. Men jag jobbar med det akuta först så bilen blir brukbar och inte tålamodet dör.

Det verkar varit flera läckage längs skarvarna på plåten. Jag har tagit bort gamla fogarna, fogat om, och lagt 3M tätningstejp över dem.

Jag hade tänkt att använda vitlackad board som innervägg. Bra eller dåligt?

Funderar också på att spruta Boracol innan jag monterar innerväggen. Bra eller dåligt?

Bror: Du har gjort det en aning grundligare än min renovering kan man säga ;) Mycket imponerande.
 

kingolsson

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026
Sv: Renovering Arca Europa -90

Jag har gjort en lika dan renovering som du på våran arca. Med samma sov alkov. Jag hittade inte vad vattnet tog sig in riktigt. Jag tog bort aluminium list och bytte svarta tejpen. Jag kommer inte ihåg vad den heter. Under sovalkoven finns det en limmad skarv av silikon där såg det ut som vattnet gått upp. Den träreglen som låg där var blött och mörken. Jag gjorde en dropp kant runt sovalkoven. Inte snyggt men fungerar nu droppar vattnet innan skarven. Kolla under renovera där finns bilder från min renovering. Tror jag
 
F

F.d. 6082

Guest
Sv: Renovering Arca Europa -90

Tack kingolsson :)

De där bilderna känns väldigt väldigt bekanta.
Jag har ännu inte hittat alla läckaget på utsidan. Har fått stop på de största bovarna, men det kommer ändå in en liten droppe vatten bredvid fönstret.

Skulle vilja plocka bort fönstret helt och täta om, men det verkar sitta stenhårt med något lim liknande PL.

För att hålla modet uppe har jag tagit paus på utsidan och börjat med att bygga upp nytt på insidan. Lägger upp foton snart.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renovering Arca Europa -90

Silikon sammen med alu og tre er å be om problemer med vatn - etter få år slipper silikonet enten fra treet eller alu avhengig av hvilken variant av silikon som er benyttet.
Og når vatnet får trenge inn i trevirket så er grunnlaget lagt for mer skade. Det finnes varianter av silikon som sitter fantastisk bra til glass, men samme fester dårlig til alu.

For permanente skarver bruk et produkt fra samme klasse som tec7 - for innseting av fønster og luker bruk butylmasse. Men uansett så bør alle synlige skarver kontrolleres en gang i året - en kan ha stengt inne luft eller fukt som sakte men sikkert løsner skarven til den slipper en kort strekning, dette må fikses raskest mulig når det oppstår.
Fukt er ikke det store problemet med tec7 - for dette og tilsvarende produkter bruker fukt som herder, her er problemet luftlommer i skarven. Fukt og butyl kan gi problemer over tid, samme med fukt og silikon.
 
Toppen