• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera vattenskada Citroën Arca -89

F

F.d. 57669

Guest
Hej, håller på och ska renovera en vattenskada i taket på husbilen och har stött på lite problem med skruvar som inte riktigt går att få bort.
img-20190627-154530

img-20190627-154548

img-20190627-154614

undrar nu om de är så som ja misstänker att dom skruvarna som sticker ut sitter bakom listen på utsidan så att jag måste lyfta bort hela listen, och då lossa på hela taket, för att få bort dom?
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Jag håller med bengtic, har precis gjort omfattande en renovering av en vattenskadad husbil och det är väl värt att vara med, om inte atnnat för stöd och uppmuntran när det börjar bli trist (vilket det blir att fixa vattenskador!). du kan ju alltid kolla in min tråd "att fixa en fendt" , eller "fortsatt renovering" som är en mycket seriös ombyggnad från scratch.

Lycka till!
 
F

F.d. 57669

Guest
tack för svar, ja körde på bara, kapade skruvarna och limmade fast allt bara, och taket har inte lossnat än.. regnade inte in igår heller så änsålänge är de positivt.
värre var de me besiktningen, men gamla franska bilar och el är ju inte direkt drömmen när man ska prova felsöka..

blir evt medlem sen, funderar på å slita ner all inredning å göra nytt efter egen smak, kan ju göra en byggtråd om de blir av.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
tack för svar, ja körde på bara, kapade skruvarna och limmade fast allt bara, och taket har inte lossnat än.. regnade inte in igår heller så änsålänge är de positivt.
värre var de me besiktningen, men gamla franska bilar och el är ju inte direkt drömmen när man ska prova felsöka..

blir evt medlem sen, funderar på å slita ner all inredning å göra nytt efter egen smak, kan ju göra en byggtråd om de blir av.
Vad är problemet med el i gamla franska bilar?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Problemet är väl oftast att det inte är likadant som på Volvo eller Saab, och då är det jobbigt att lära sig nytt. Därför uppstår sådana där skrönor.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Förr hade de flesta franska bilar Paris Rhône's el-system & komponenter. Min erfarenhet är att dessa inte var av toppkvalitet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Förr hade de flesta franska bilar Paris Rhône's el-system & komponenter. Min erfarenhet är att dessa inte var av toppkvalitet.

Snart börjar det väl att diskuteras Magneti Marelli (italiensk stavning av "Bosch") och Lucas ("mannen som uppfann mörkret"), men så är vi (som vanligt) långt från den ursprungliga frågeställningen.

Pålle
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Snart börjar det väl att diskuteras Magneti Marelli (italiensk stavning av "Bosch") och Lucas ("mannen som uppfann mörkret"), men så är vi (som vanligt) långt från den ursprungliga frågeställningen.

Pålle
Okunskap är ofta en anledning, tex Lucas som kopplade + till chassit och av okunskap kopplade folk fel när man skulle ansluta egna grejer men Lucas tänkte rätt, det är bättre med plus i chassit om man kör DC:)

fö telecom kör som Lucas!
 
Toppen