• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera kofångare?

J

Jojje1

Guest
Hej, jag har ett par fula hål och sprickor i plastkofångaren. Någon som har bra tips hur man lagar dem bäst? (CI Ducato -96) Gråa plast delar nertill.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renovera kofångare?

Är ingen expert på plastreparationer men jag skulle kunna tänka mig glasfiberarmering på insidan och spackling med t.ex. PP 100 på utsidan. Det är ett mycket lättslipat spackel som tål lite rörelse.

Kofångaren skulle jag montera av för att kunna arbeta smidigt med den. Mycket noga med rengöring vid de skadade ställena. Spacklet slipar man ned till samma nivå som omgivande. Därefter skulle jag slipa hela kofångaren med superfint papper och lackera hela med lack på sprayburk.

Du får säkert fler förslag som kanske är bättre.

Lycka till!

:mcride:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renovera kofångare?

Alltid tråkigt med skador. I detta fallet enkelt att fixa. Håller med om att det blir till att spackla hålen täta sprickorna & måla. Det är väldigt viktigt att du använder rätt spackel som är avsett för plastdetaljer för vidhäftningen & utvidgningen vid solvärme. Har du PVC-plast som på de flesta bilar så är detta ett bra spackel StötfÃ¥ngarspackel. Har själv använt det med bra resultat. Om du däremot har glasfiberarmerad polyester så går det bra med PP's glasfiberspackel. För att laga sprickorna kan du använda detta TÄTNINGSMEDEL CREEPING-CRACK | BÃ¥ttillbehör | BÃ¥tägarnas Webbplats. Man fyller sprickan & medlet kryper in & härdar. Har även använt detta med bra resultat.

Lycka till!

Bennie
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Renovera kofångare?

Finns särskild plastlagning hos billackerare med tillstånd för är mycket effektivt ger en osynlig lagning och lackeras i lämplig kulör.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renovera kofångare?

Försök ta reda på vilken typ av plast det är. Det är mycket viktigt i samband med reparation. Har i mitt jobb arbetat med reparation an plastdetaljer under många år och vet betydelsen av val av rätt lim och primer.
Det finns en beteckning på plasten inpräglat på baksidan. Alternativt åk till Wurth, som säljer nästan allt till bilverkstäder och berätta om din skada så får du råd och hjälp med rätt material.
Lycka till
 
Toppen