Hej Peter,
Jag vill minnas att jag gav dej detta tips att använda ing. (ingnition) förra vintern, men med ett förbehåll,
se upp så man inte får "The Magic Smoke" under huven
ing.-funktionen ska egentligen bara användas med s.k. Smartgenerator. Alltså denna DC/DC har ett avancerat skydd för en standardgenerator
samt smart styrning mot sol-laddning.
Just i ditt fall med en pytteliten generator bör man vara extra försiktig och ha koll, när man kopplar förbi detta skydd av generatorn,
men du har ju koll, det svåra är att bedöma kvarvarande livslängd på generatorn när man "stressar" den.
Som svar på din fråga så har jag ännu inte testat mitt eget tips på min husbil, så du får bara ett halvt svar.
Jag har en standardgenerator på 180A, ett 90Ah AGM som startbatt. sen till en Renogy DCC50S vidare till ett LFP 400Ah.
Mitt All time high är 46A till LFP då var det gen.+sol, men mer normalt värde är 20-30A, har tyvärr aldrig testat att stänga av sol-el under färd och se vad gen. ger då, men min troliga orsak är nog att spänningen inte orkar upp tillräckligt på Alt. in i Renogy'n,
har >4m 10mm2 på både +/- till startbatteriet = för stort spänningsfall.
Har nog aldrig sett över 14,4V på startbatteriet,
som jämförelse så i min vardagbil (MB Vito 2015) med smartgenerator och 2x90Ah + 1x20Ah start/stopp, så har jag aldrig under 13,8V och oftast 14,7V, vid -10C eller kallare så har jag upp till 14,9V i den bilen, jag kör ofta den inbyggda Webasto'n så mina betterier får jobba hårt de kalla årstiderna.
I ditt fall (kör sällan) så skulle nog jag överväga ett byte till en riktigt bra generator + kraftigt kablage ifall du önskar kraftigare laddning vid körning.
En DC/DC-laddare har som prioritet att skona utrustningen, generator, kablage, batterier, sekundärt att maximera laddningen.
Beroende på vad din generator orka hålla för spänning under belasting, så borde du få max. A med "raka rör" alltså anpassad kabel/relä direkt mellan start-/bo-batteri, men så klart med hög risk för The Magic Smoke
Edit: När jag sett Tor's videolänk blir jag osäker på ifall jag har en smartgenerator i min vardagsbil