• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rengöringsmedel

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025
Jag har min bil utomhus över vintern, avställd. På taket sitter två takluckor, en över badrummet och en över bodelen. De är i plast och nu börjar de bli väldigt smutsiga, de vita luckorna ä svarta av smuts och min fråga till er är; vilket medel är bäst för att rengöra takluckorna? Bilen är lite äldre (1997) och jag måste erkänna att det var länge sedan de hade en vit glans eftersom jag inte lyckats hitta ett bra medel som tar bort allt sot och smuts.
Elisabeth

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Rengöringsmedel

Vi vasket på vår 99 modell 2 ganger første gangen brukte vi sterkt grønnsåpevann, bløtet først opp skitten og gned så med en trase og skyllet.

Andre gangen brukte vi et middel som egentlig var beregnet på rengjøring av veksthus - det gikk litt raskere, men jeg vil ikke bruke det stoffet om igjen.

Antar at det er liker som er skrudd sammen med 4 skruer ovenfra, luken består av 2 plastdeler med luft mellom. Det samler seg masser av sand i mellomrommet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg har også tro på autosol, men hadde det ikke for hånden når jeg fikk ånden over meg og ville gjøre rent.

F

F.d. 7282

Guest

Det här gillar jag funkar till det mesta, dessutom nästan giftfritt.

Har rengjort däcket på båten,fendrar,ungnen hemma, suveränt till diskbänken och att polera koppar och silversaker.Inga slipmedel i eller andra starka chemikalier i.

artnr1003.jpg
- UNIVERSALBOLAGET -

// Pär

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest

Passa dig om det är minusgrader plasten kan vara spröd, bättre vänta tills våren kommer

Gurra

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Är det skit eller har plasten påverkats av solen? Om det beror på UV-strålning så måste ytskiktet poleras bort, annars är det lämpligt lösningsmedel (såpa osv)

F

F.d. 50069

Guest

Testa med Plastmöbeltvätt och sedan polera med ett milt polermedel för att få bort smårepor samt skit som inte plastmöbeltvätten rår på. Avsluta med att vaxa för att få ett extra skydd.

Anders

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55328

Guest

Det här gillar jag funkar till det mesta, dessutom nästan giftfritt.

Har rengjort däcket på båten,fendrar,ungnen hemma, suveränt till diskbänken och att polera koppar och silversaker.Inga slipmedel i eller andra starka chemikalier i.

artnr1003.jpg
- UNIVERSALBOLAGET -

// Pär
Detta medlet är perfekt. Jag var förtvivlad över att jag inte fick rent plastkolen bakom avgasröret. Jag provade det mesta från såpa till huvagnstvätt, men inget funka. Givetvis letar man då råd på detta forum och hittade detta. Efter huvudbry om hur jag skulle övertyga hon som ger mig mat att få beställa detta kröp jag till korset. Döm om min förvåning när det visade sig att vi redan hade detta fantastiska medel hemma. Bara att ge sig ut att prova och det fungerade utan att jag ens blev svett. Skönt att spara kalorierna till annat.

Toppen