• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring färskvattentank

IngelaLeif

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
27032
Medlemskap
2024
Jag får inte bort en ”gul/beige” beläggning på botten, tabletter hjälper inte att hålla borta den. Bikarbonat och ättika hjälpte delvis i våras men nu är det rätt mycket. Tips?
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.919
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Vi anväder 24% Ättika på hösten innan bilen skall in för vinterförvarning samt på våren när vi hämtar den, det blir oftast en omgång till under sommarmånaderna.
Vi häller i 2-3l ättika fyller upp med rent vatten ca 30l spolar ut genomvarje tappställe tills det luktar ättika, därefter kör vi ett par mil med bilen, sedan får den stå till dan efter innan vi tömmer och spolar systemet en gång.
Ättika är ett livsmedel så det räcker med en spolning, iaf. för oss som har en vattentank på 180l.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Nån som vet.. funkar det lika bra med ogräsättika? Eller måste man spola flera gånger? Vanlig ättikssprit är ju förhållandevis dyr jämfört med en 5 l dunk ogräsättika.
 
F

F.d. 68090

Guest
Nån som vet.. funkar det lika bra med ogräsättika? Eller måste man spola flera gånger? Vanlig ättikssprit är ju förhållandevis dyr jämfört med en 5 l dunk ogräsättika.
Kanske bra att spola ur en extra gång, Ogräsättika är väldigt irriterande på huden och obehaglig att andas in så gärna handskar och täckande kläder och håll näsan och munnen åt sidan när du häller ner den
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Om beläggningen är kalk så bör vanlig ättiksprit 12% funka rätt bra och ska inte skada metallen. Lågprisvarianterna (plastflaska 1 liter) i livsmedelsbutik kostar knappt 15kr.
Citronsyra är lite väl aggressivt på metall.
Blanda inte i bikarbonat.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Varför inte bikarbonat?
Bikarbonat är inte särskilt effektivt på att lösa upp kalk. Båda är basiska.

Kalkbeläggning lär man också kunna få av att använda natriumperkabonat (t.ex. OxyG) i färskvattentanken. Jag har fått en tunn gulaktig beläggning på hela insidan av tanken och då sprayade jag ättika på insidan av vattentanken. Det funkade ganska bra. Då gick det åt mindre ättika, än om jag hade fyllt upp hela tanken.
 
Toppen