• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rengöring av taket, hur ??

F

F.d. 29954

Guest
Förmodligen hände detta under visfestivalen i Falköping,
hittade en skön och skuggig ställe under några stora träd....

Såg sedan att de (träden) fällde något gegga på bilen som med tiden blev svart.
Nu när jag skall ställa av bilen och köra den i logen, såg jag att jag glömt av att tvätta taket.
Jisses vad den sitter som tjära, jag brukar använda grönsopa, men den här geggan tycks kräva vinkelslip - minst!

Är jag den enda som inte vet hur man avlägsnar detta svarta vad det ny är??

F

F.d. 24414

Guest
Sv: Rengöring av taket, hur ??

Med risk för att vara pinsamt ny på detta med husbilar/husvagnar vill jag berätta om min upplevelse i sommras.
Vår husbil var extremt smutsig när vi köpte den i juli, den hade ett arkeologiskt lager av skit från allt vad natur och människa kan erbjuda under 2 år (den var definitivt inte tvättad på två år!).
Jag körde med högtryckstvätt samt all avfettning/motortvät jag kunde få tag på men en del av skiten bara skrattade åt mina ansträngningar.
Hos den lokala husbilsförsäljaren köpte jag en 5l dunk med namnet "Husvagnstvätt".
Jösses vad detta fungerade!
Alger(!) och organisk dynga löstes upp på ett nästan overkligt sätt och jag blev snabbt beroende av denna produkt.
Tyvärr vet jag inte exakt vad detta inehåller men det fryser vid 0 eller bara någon minusgrad så min gissning är att det är släkt med såpa(?) eller att det i alla fall inte är petroliumbaserat.

F

F.d. 50004

Guest

hej, är det något som liknar kåda du har fått på taket löses det upp av rödsprit, stod själv under en del barrträd i croatien i somras, hela markisen var kladdig, med lite rödsprit löstes det lätt upp. hoppas det fungerar.

Hasse.

F

F.d. 29954

Guest

hej, är det något som liknar kåda du har fått på taket löses det upp av rödsprit, stod själv under en del barrträd i croatien i somras, hela markisen var kladdig, med lite rödsprit löstes det lätt upp. hoppas det fungerar.

Hasse.

Ja, lite som kåda var det när det var färskt, alltså klar och färglös men klibbigt..
Kanske kan E85 vara värt att pröva ?

F

F.d. 2591

Guest

Hej

Pröva med Globex80 finns i husvagnstillbehörs affärer

F

F.d. 1446

Guest

Hej
Globex80 är jättebra men inte till kåda.
Jag hade ett liknande problem på mitt tak.
Fick ta Rödsprit och trasa fläck för fläck.

Lasse

F

F.d. 8863

Guest

Alla träd, ivf de flesta, droppar sav mer eller mindre under varma årstiden.

Jag undviker att ställa mig under träd.
Så jag vet inte vad du skall använda eftersom jag hittills undvikit problemet.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Tänk även på att kolla vindrutetorkarbladen så det inte fastnat kåda eller klibbig växtsaft på dessa om husbilen stått parkerad under träd.

I kådan fastnar snabbt sand och partiklar från vägbanan som slipar in ränder i glaset på ganska kort tid.

Toppen