• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöring av Husbil

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
En fråga som troligtvis varit uppe tidigare men ändå, vad ska man ha för medel? är det något som är bättre än andra medel, har själv köpt Abnet hur ska man använda det är relativt osäker hur det ska appliceras, ska det blandas i en hink eller ska det sprayas på tort eller vått.
Eller finns det andra medel att föredra bilen är relativt ny 2020,
Sen till vaxningen har haft båt tidigare och då använt TC nano och liknande produkter, kan man använda det till en husbil eller slipar det för mycket på lacken, eller bara vanligt bilvax typ turtel.
Tacka på förhand, snart är det dags
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jo, den har varit uppe i många trådar.

Min första husbil vaxade och polerade jag varje år men ändå blev det svarta ränder som krävde "Rubber" för att få bort inför ny vaxning.
Husbil nr 2 lätt jag bli att vaxa och enbart tvättade den med grönsåpa och ljummet vatten. Den såg alltid "nyvaxad" ut och inga svarta ränder.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo, den har varit uppe i många trådar.

Min första husbil vaxade och polerade jag varje år men ändå blev det svarta ränder som krävde "Rubber" för att få bort inför ny vaxning.
Husbil nr 2 lätt jag bli att vaxa och enbart tvättade den med grönsåpa och ljummet vatten. Den såg alltid "nyvaxad" ut och inga svarta ränder.
Hur mycket såpa använder du till en 10 L hink. Ska testa såptricket
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Mängd enligt förpackning, 50ml till 5 liter vatten.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Tvättat med Abnet i 15 år och tycker att det är mycket bra, Globex 80 som också säljs
i campingshoppar funkar också bra. Sen underlättar det att vi har mjukt vatten i Kungsbacka så
halva mängden kem och ändå helt rent.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tvättat med Abnet i 15 år och tycker att det är mycket bra, Globex 80 som också säljs
i campingshoppar funkar också bra. Sen underlättar det att vi har mjukt vatten i Kungsbacka så
halva mängden kem och ändå helt rent.
Har Abnet hemma men ska testa såpa...

Vilken blandning använder du på Abnet vid "sommartvätt"?
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Fick tips av husbilsförsäljaren (alla deras begagnade bilar ser så rena och vaxade ut)
Dom använder: Sanego Premium Gold (schampo & vax)
Använder nu själv detta och är mycket belåten
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Tänk på att inte spraya för starka medel PÅ och Runt fönster, fönstren kan komma att krackelera efter tid och tätning lösas upp.
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Jo, den har varit uppe i många trådar.

Min första husbil vaxade och polerade jag varje år men ändå blev det svarta ränder som krävde "Rubber" för att få bort inför ny vaxning.
Husbil nr 2 lätt jag bli att vaxa och enbart tvättade den med grönsåpa och ljummet vatten. Den såg alltid "nyvaxad" ut och inga svarta ränder.
Hej Gunnar,
Undrar bar hur du gör, spolar du av efter hand som du tvättar eller låter du grönsåpan torka in innan du spolar av?
Jag använder grönsåpa på uteplatserna jag har och där skrubbar jag med grönsåpa, spolar av, skrubbar med grönsåpa och låter det torka in.
Nu är ju en husbil inte gjord av trä som suger åt sig, men jag undrar hur du gör?

Mvh
Magnus
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag ställde husbilen på en skuggig plats och tvättade hela husbilen med såpvattnet, därefter spolade jag av den med rent ljummet vatten.
Såpvattnet får inte hinna torka in, om så sker får man göra om proceduren annars kommer husbilen att se flammig ut.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Använder Abnet som jag mixar enligt anvisningarna och sprutar på sedan på med en 3L sprayflaska. Låter det verka i 5 minuter. Först använder jag dock högtryckstvätten med bred stråle för att ta bort allt sand/grus på bakstammen innan jag sprayar på Abnetlösningen. Högtryckstvätten igen med bred stråle. Tjärfläckarna tar det dock inte utan där är det kallavfettning, varmvatten och svamp/borste som gäller.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Använder TC Nano med utmärkt resultat. Köper stora flaskan, tror det är 0,5 liter. Räcker 2ggr till hela husbilen inkl. taket.
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har följt diskussionerna här och på andra forum kring Abnet, och om det är bra eller inte.
I höstas inför vinterförvaringen så gjorde jag ett eget itet test. På ena sidan av bilen tvättade jag med Abnet
och på den andra med mitt vanliga Sonax glansschampo. Bilen var lite randig och normalt nersmutsad.
Det gick inte se någon större skillnad efter tvätten, möjligen att det blev bättre på Sonaxsidan.
Jag ser därför inte någon anledning till att köpa det dyra Abnet. Om jag ska rekommendera något annat medel
vid tvätt så är det Autoglym förtvättmedel. Dyrt, men jag använder det sparsamt på hårt nedsmutsade
ställen och vid ränder mm. Därefter ''vanligt'' bilschampo. Grönsåpa kanske jag får testa också under denna säsongen?
 
Toppen