• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Rengöring av bränsletank

F

F.d. 53268

Guest
Min Fiat Ducato 1998 2,5 TDI har på senare tid periodvis gått riktigt knackigt. Orkar inte varva upp, detta uppkommer när det har varit lite diesel i tanken, har man tankat upp och slagit i spridarrengöring så har bilen gått bra tills det är ca 30% kvar.
Efter lite läsning i trådar här så tömde jag idag tanken (dieseln var inte speciellt ren, var brungrön till färgen) och bytte bränslefilter. Tankade på nytt och.... samma sak... motorn orkar inte varva upp och går inte rent på alla cylindrar vid högre varv. När den går på tomgång och låga varv så går den bra men så fort man försöker att varva så stannar den vid ca 2500 varv och motorn går ojämt, verkar som den inte får det bränsle den behöver.

- Någon som har en idé vad jag bör göra?
- Någon som vet om det finns inspektionslucka i tanken för att komma åt att rengöra bättre. Nu har jag bara tömt tanken.

Tack på förhand
MVH
Fredrik

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Rengöring av bränsletank

Dieselbakterier blir som slem och fastnar i filtret, men det är ju bytt.
Förmodligen har du en sil på sugledningen i tanken. Normalt finns ingen inspektionslucka men titta om det inte går att lossa och dra upp suglednigen. Annars får du rengöra via bränslemätarens infästning.
Ett annat sätt kan vara att lossa röret vid tanken och sedan blåsa ur silen med tryckluft, och sedan spola ur tanken noga.
Det kan oxå vara en slang som har svällt. Då får du lossa bränsleledningen och blåsa i den för att se om det är fritt fram.

F

F.d. 53268

Guest

Har nu tömt tanken ytterligare en gång, demonterat sugröret (som jag hittade efter lite rivande i golvmattor). Rengjort silen som såg ut som en svart pingisboll från början, när jag var klar så var det en vit tjusig sil. Rengjorde sedan tanken så gått det gick och torkade bort all svart "gegga". Nu går den som ett skott igen....

Tack till er som svarat (och till er som bara skänkt en tanke :wink:

F

F.d. 551

Guest

Detta låter som samma problem jag har med min Peugeot 86:a. Hon går väldigt ojämnt och när det är ca 1/4 bränsle kvar stannar motorn med "jämna" mellanrum...
Hur gör man enklast denna tankrensning och rengöring och vad gör man av spillbränslet?

Jag har dessutom lyckats ha av bulten som håller ihop bränslefiltret, så nu sitter detta med en tving och silvertejp, inte optimalt men det funkar så länge... Någon som har något tips på någon duktig smed som kanske skulle kunna svetsa ihop bulten igen eftersom dessa inte tillverkas längre...? (Jag befinner mig i Göteborg några veckor framöver)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Detta låter som samma problem jag har med min Peugeot 86:a. Hon går väldigt ojämnt och när det är ca 1/4 bränsle kvar stannar motorn med "jämna" mellanrum...
Hur gör man enklast denna tankrensning och rengöring och vad gör man av spillbränslet?

Jag har dessutom lyckats ha av bulten som håller ihop bränslefiltret, så nu sitter detta med en tving och silvertejp, inte optimalt men det funkar så länge... Någon som har något tips på någon duktig smed som kanske skulle kunna svetsa ihop bulten igen eftersom dessa inte tillverkas längre...? (Jag befinner mig i Göteborg några veckor framöver)

Är det en bult som är ihålig och det är 2 eller 4 hål strax undet skallen ? Den heter banjoskruv : Banjoskruv - Broms - Rinab

Det bör inte vara några problem att få fram detta bara man vet gängan det finns bla 4 olika sorter på Audi .

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om andre løsninger svikter så ta en sving innom en bilhoggare, og spør etter filter fra gamle franske dieselbiler - tipper det er et Ducillier filterhus og det samme ble brukt på Peugot og Citroen person og varebiler fra den samme tid.

En annen sak du kan se etter som drabbet meg på en Peug. 307 1,9l D uten turbo var en slange fra tanken og til sugepumpen for diesel som var vridd en kvart tørn - no problem så lenge den var ung og sprek. Når den ble gammel og slapp så ble den sugd flat og bilen mistet draget. En kunne kjøre sedat type gubbe med hatt (passet jo foresten bra jeg brukte mye hatt den gangen), men ga en på litt elelr møtte en motbakke så var det ikke noe ekstra å hente.

Det du heller av tanken kan evt filtreres og noe kan brukes, men best er det å levere kannen på en miljøstasjon og merket med diesel. En plastdunk er ok for dette. (Noen vil sikker si det skal være en spesialkanne)

F

F.d. 551

Guest

det är en lång bult (ca 20cm lång) som är gängad bara i slutet, dessa tillverkas inte längre och är därför svåra att få tag på... tyvärr har jag inte möjlighet att ladda upp några bilder just nu...

Tack för bra svar Knut, borde kolla upp det där.

Var får man tag på denna grotamar71? jag kanske borde hälla i lite sådant så att bakterierna dör eftersom jag kanske inte har möjlighet att fixa det där med dieseltanken förrän senare i sommar... har inte många verktyg i bilen och inget bra ställe att meka på här i göteborg... eller kan man hitta gördetsjälv-hallar med rätt utrustning för detta tro..?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En nødløsning er å produsere bolten selv: Biltema har stålstenger med gjenger i mange dimensjoner, om de har rett dimmensjon så kjøper en stangen og 2 stk muttre som spennes mot hverandre passe langt inne på bulten og kapper stangen rett utenfor denne dobbeltmutteren. Sterkt og billig!

Toppen