Kalle & Eini
HBK Medlem
Om man kopplar en regulator från en solpanel och en annan från en annan panel till samma batteribank, motverkar dessa varandra? Kan det bli sämre laddning?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Har du plats på taket montera en 12V panel till i serie med din nuvarande tolvvoltspanel och anslut dem sedan till en regulator. Detta kommer att ge dig bästa effektuttag från dina paneler.
Lycka till!
Ja, eller om du redan har dragit ner kabel från båda panelerna så varför inte koppla ihop båda kablagen från respektive panel in i samma regulator. På så vis utnytjar du en totalt större kabelarea och får mindre förlust om du går på större paneler.
Det enda sätt som detta går är att seriekoppla men då blir det 36V. Har en gång lärt mig att det går att parallellkoppla men då ska det vara exakt lika paneler. Annats är det serie som gäller.Ja, eller om du redan har dragit ner kabel från båda panelerna så varför inte koppla ihop båda kablagen från respektive panel in i samma regulator. På så vis utnytjar du en totalt större kabelarea och får mindre förlust om du går på större paneler.
Tänk på att vid seriekoppling av tex en 12V 50 w panel och en 12V 100 w så blir det 24 V 50 w, dvs den mindre begränsar effekten.
En panel är ju på 12 V och en på 24 V!
Vänligen skriv inte så tvärsäkert när du inte vet själv.Nej så blir det inte. Du får ut full effekt, dvs 150w. Skugga påverkar förstås, som vanligt
När man parallellkopplar tex en 24 volt med en 12 volts så man att få ut 24 volt, den på 12 volt gör ingen nytta föränn man lastar/skuggar ned 24 voltscellen till 12 volts nivån då börjar 12 volts panelen jobba också.Det enda sätt som detta går är att seriekoppla men då blir det 36V. Har en gång lärt mig att det går att parallellkoppla men då ska det vara exakt lika paneler. Annats är det serie som gäller.
Tänk på att vid seriekoppling av tex en 12V 50 w panel och en 12V 100 w så blir det 24 V 50 w, dvs den mindre begränsar effekten.
Självklart, typo av mig nu korrigerat. Nog med förslagKommer med ett tredje förslag, borde bli 100W, dvs. 50W från varje panel.