• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regn o solcell!

F

F.d. 50195

Guest
Planerade att limma fast nya solcellen i dag, men regnet bara öser ned, prognosen säger uppehåll i eftermiddag då får man kanske en möjlighet att hoppa upp på husbilstaket och verkställa planen.

:yes:
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Regn o solcell!

På eftermiddan kom solen så nu sitter solcellen på taket och härdar, i morgon tar jag hål i taket och kopplar in anläggningen, all kabeldragning är klar, det blir spännande att se om det fungerar.

:)
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Regn o solcell!

Nästan klart, bara lite mer till sikaflex runt kopplingsdosan, valde en vanlig kopplingsdosa IP56, kan ju vara lämplig om jag skulle vilja koppla in en solcell till samt att den är lätt att byta om den kexar till sig.
Solcellen monokristalin är på 130 watt och kommer från lego elektronik samt en Tracer 10A MPPT regulator kopplad till EBL 99H.
Nu är det utvärdering som gäller! Nu laddar det i alla fall över 14 V på mätaren.

Semester efter midsommar i norra Sverige, med bla Vildmarksvägen, då är det nog bra att vara självförsörjande vad gäller El.

Passar på att tacka all hjälp som jag läst mej till i detta forum, GULD VÄRT!!!

Mvh Jerry
 

Bilagor

  • DSC00089.JPG
    DSC00089.JPG
    2,9 MB · Visningar: 29
  • DSC00090.JPG
    DSC00090.JPG
    3 MB · Visningar: 17
  • DSC00092.JPG
    DSC00092.JPG
    3,1 MB · Visningar: 25
  • DSC00091.JPG
    DSC00091.JPG
    3,1 MB · Visningar: 19
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Regn o solcell!

Ja nu har man gjort en tur upp i Norrland och elen har räckt utan problem, med körning och solcellens laddning, har det för det mesta varit full laddning på förmiddagen och batteriet har alldrig sjunkit under 80% trots att TV o dator använts flitigt på kvällen innan.
f-b skönt, solcellen är det bästa jag investerat i på länge!
 
Toppen