• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Reglerventil, kylsystem

Valle84

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Kungsbacka
Hej!
Hoppas alla har det bra nu mitt i sommaren!

Idag när jag tittade till husbilen, så upptäckte jag en lite kylarläcka inne i kupén.

Det är en reglerventil som styr värmen in i kupén tror jag?
Det går en vajer från ventilen till värmereglaget iallafall.

Så nu är jag ute efter en sådan att köpa, men jag kan inte riktigt hitta rätt känns det som. Är det någon här som vet vart jag kan köpa en likadan, eller en liknande som passar.

Bilen är en Citroën C25 Mirage -89. Bensin.

20220716-160545.jpg

20220716-160339.jpg

20220716-160318.jpg

20220716-131727.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det är ett litet gytter med element och kran till de här bilarna eftersom Fiat, Peugeot, Citroën,Talbot och även Alfa Romeo faktiskt
är ju samma bil förutom motorerna, och troligen är elementet och kranen samma i alla från början.
Det är en bred tillverkning på eftermarknaden och då sitter oftast kranen delvis gjuten tillsammans med gaveln.
Det går att hitta lösa kranar som troligen passar på ett gammalt originalelement. Men kranarna är dyrare än nytt element och kran i vissa fall. Prisbilden på ett element är mellan 450:- till ca. 3000:- lite beroende av fabrikat, vilken bil man söker på eller om man söker på reservdelsnummer. Detta på samma eftermarknadsfirma.
Eftersom det är lite svårt att vara säker på att leda dig helt rätt så får du länkar och göra ett eget val ;) efter en rejäl koll på dina originaldelar till värmen.

Här har du en länk till svårhittade lösa kranar (om den passar).

Här är en sökning på element. De flesta med fastgjuten kran. Några som original utan kran.........

Och några till med annat söksätt.



Jag vet inte om ens alla eftermarknadskranar har samma skruvfastsättning som den här tyvärr, men troligen inte som originalet.
Element värmeväxlare DUCATO.JPG


Det är ju rätt mycket mer jobb att byta hela elementet, så kanske den lösa kranen trots priset, som det faktiskt står original på ??
Jag letade rätt på samma soppa åt en bekant för några år sedan och han köpte en komplett för ca. 600:- och det blev i alla fall bra hörde jag senare.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Man blir även lite osäker på att det är samma vinkel på anslutningarna på alla kompletta varianter.

Det här fabrikatet Magneti Marelli har högst troligt ett original skruv fastsättning/mönster för kranen. Kolla ditt.
 
Senast ändrad:

Valle84

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Kungsbacka
Hejsan, det är ett litet gytter med element och kran till de här bilarna eftersom Fiat, Peugeot, Citroën,Talbot och även Alfa Romeo faktiskt
är ju samma bil förutom motorerna, och troligen är elementet och kranen samma i alla från början.
Det är en bred tillverkning på eftermarknaden och då sitter oftast kranen delvis gjuten tillsammans med gaveln.
Det går att hitta lösa kranar som troligen passar på ett gammalt originalelement. Men kranarna är dyrare än nytt element och kran i vissa fall. Prisbilden på ett element är mellan 450:- till ca. 3000:- lite beroende av fabrikat, vilken bil man söker på eller om man söker på reservdelsnmmer. Detta på samma eftermarknadsfirma.
Eftersom det är lite svårt att vara säker på att leda dig helt rätt så får du länkar och göra ett eget val ;) med en rejäl koll på dina originaldelar till värmen.

Här har du en länk till svårhittade lösa kranar (om den passar).

Här är en sökning på element. De flesta med fastgjuten kran. Några som original utan kran.........

Och några till med annat söksätt.



Jag vet inte om ens alla eftermarknadskranar har samma skruvfastsättning som den här tyvärr, men troligen inte som originalet.
Visa bilaga 224282


Det är ju rätt mycket mer jobb att byta hela elementet, så kanske den lösa kranen trots priset, som det faktiskt står original på ??
Jag letade rätt på samma soppa åt en bekant för några år sedan och han köpte en komplett för ca. 700:- och det blev i alla fall bra hörde jag senare.

M.v.h. JANKRO.

Tack så mycket JANKRO!
Jag ska ta och grotta ner mig i länkarna imorgon
 
Toppen