• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Regler för gasolinstallationer.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Regler för gasolinstallationer.

Som framgår av Motormännens remissvar, är de negativa till att den unika, svenska tredjepartskontrollen avskaffas. Även andra "tunga" remissinstanser har samma åsikt.

Flera remissinstanser uppmarnar i stället MSB att verka för att en oberoende tredjepartskontroll införs i samtliga medlemsländer inom unionen.

Sverige har idag, tack vare tredjepartskontrollen, Europas säkraste husvagnar och husbilar. Låt oss inte tumma på vår (och våra medmännniskors) säkerhet!
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Regler för gasolinstallationer.

Hej

Det kan inte vara så att motormännen inte vill avskaffa denna kontroll för att de drar in en hel del pengar på detta.

De fel som man påstår att man hittar (85%) beror på att Sverige har egna lagar som man inte har i övriga europa och nog är det väl så att dessa medborgare också måste andas när de använder sina husbilar.

När man sedan tvingas av avl att byta ut en spis som sitter orginal monterad och med ett avstånd till bränbar vägg på 150mm till en från tillbehörs kedjan som får ett avstånd på 100mm till bränbar vägg och den blir godkänd då kan man väl undra vad man skall med de Svenska reglerna till för denna manöver kan väl inte främja säkerheten precis.

Så avskaffa detta trams direkt!!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Regler för gasolinstallationer.

Håller absolut med dig Röris, Motormännen är ju verkligen part i målet eftersom de numera tjänar grova pengar på dessa s.k. besiktningar.
Betalade runt 6.300:- för 30 min på senaste bilen som var 6 månader.

När det gäller felfrekvensen på 85% så står där ju också i ett av dokumenten att många fel kommer från korvvagnar, manskapsbodar m.m.

Uppfyller bilen de nya europeiska kraven som omnämns, då tror jag inte heller att det är något problem med säkerheten.
Säkerheten är ju absolut inget att tumma på, men att det blir fel ändå, beror nog på att man slarvar med underhåll och ej att den ursprungliga installationen är felaktig. I synnerhet inte om man uppfyllt de nya direktiven.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Regler för gasolinstallationer.

"Sverige har idag, tack vare tredjepartskontrollen, Europas säkraste husvagnar och husbilar"

Skulle vara intressant att veta varifrån denna statistik kommer? Eller är det som allt annat att vi hade/har det bäst i världen, trodde vi, eller påhyvlades vi ....

hälsning
jyrki
icon7.gif
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Regler för gasolinstallationer.

Uppgiften är baserad på den statistik som AVL MTC själva för över alla kontrollerade fordon. Jag har även själv, både i samband med egen import och i andra sammanhang, kunnat konstatera att många fordon uppvisar stora brister.

Grundproblemet är att tillverkana (framför allt de kontinentala) struntar i att följa gällande bestämmelser och att följa respektive apparats installationsanvisningar. Bland annat monteras kylskåp ofta på ett sådant sätt att eventuellt läckande gasol ej kan "rinna ut", utan antänds av lågan. Vidare är det vanligt att gasolhällar monteras så att det i installationsanvisningen angivna minimimåttet till brännbart material underskrids. (Detta mått varierar mellan olika hällar, varör ett fabrikat kan bli godkänt med ett kortare avstånd än ett annat.)

Om motsvarande tredjepartskontroll hade funnits i övriga länder inom unionen, hade husvagns- och husbilstillverkarna känt sig "tvingade" att uppfylla gällande lagar och bestämmelser. Då hade alla kunnat njuta av lika säkra fordon som vi har här i landet.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Regler för gasolinstallationer.

Hej

Denna tredjepartkontroll är hur ihålig som helst och drabbar bara de som själv vill importera sin husbil.
När en generalagent här i Sverige tar in den första modellen i en serie så skall den visas upp för avl och sedan har generalagenten mandat att själv intyga att alla andra bilar överenstämmer med denna och här är det en felmarginal utan dess like. Så att gå i tron att om husbilen är "svensksåld" så är den säkrare det är helt fel.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Regler för gasolinstallationer.

Genom mitt yrke vet jag att AVL MTC kontinuerligt genomför stickprovskontroller på fordon som registrerats med stöd av "intyg om överensstämmelse". Den tillverkare/importör som uppdagas ha misskött sig, förlorar rätten att utfärda intyg. Detta blir en dyr affär, som i slutändan drabbar kunden. Alla seriösa tillverkare´/importörer är därför många om att sköta sig.

Hur förhållandet är när det gäller så kallade "medvindsimportörer", vågar jag inte uttala mig om. Det finns dock skäl att anta att dessa inte alltid är så måna om sitt rykte...
 
Toppen