• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registreringsbevis

F

F.d. 22252

Guest
Men nu finns det ju lite kontrollsystem tidigare kunde man skicka mail och själv bestämma vem som var avsändare, ett annat sätt var ju att beställa ett nytt id och passa brevlådan när postbilen körde sin runda eller nytt regbevis om man ville ha det.
Alla hade ju sån respekt för data på den tiden och fattade inte att man kunde göra vad som helst när man hjälpte någon med datorn, de hade fullt förtroende för lösenord som säkra när man på två minuter kunde komma in i datorn på ett antal sätt.
Jag har aldrig tagit hjälp med datorn fullkomligt livsfarligt inte lånar man ut mobilen heller samma där.
Kommer ihåg en bekant som skickade mail till två "arbetskamrater" utgav sej för att vara de andra och de började ju fråga varandra vad de ville osv men han satt och skrattade. Och då var det ändå ett stort svenskt företag som sysslade mycket med dyr och avancerad forskning.
Själv forskar jag så mycket jag kan om personen jag ska göra affär med var han bor och med vem tidigare straffad hur många fordon han äger och vilka och hur länge. Handlar aldrig med någon som har flertal fordon då är det någon svartmånglare. Kollar om det finns ett registrerat företag och betalar moms. Finns ett antal som har en stor firmaskylt och men inte bedriver någon verksamhet på många år fast hallen är full med bilar, kollar man regnumren så går de till olika ägare som äger kanske 5 fordon en annan äger 4 osv. Gemensamt brukar vara ett utländskt namn men det kan stå ett helt svenskt namn i annonsen fast när man kollar upp telefonen så går det till någon helt annan. Kontoret på fickan. Finns flera stycken företag i utkanten av linköping som håller på så. Åker man förbi och tar ett foto med mobilen så kan man sitta hemma i lugn och ro och kolla regnr osv. Som pensionär kan man ju rå sin tid men vet aldrig hur det gick med anmälningarna.
Inte mycket som stämmer de går under radarn Jag har anmält till byt bil men de struntar i att det är en icke verksam firma som inte betalar moms osv. Man lär aldrig få någon garanti och ägarna är ju spridda Ståtade med ett svenskt namn tagit bort det MRKOLL är en bra sida bl.a. de bor tydligen på bilfirmans adress men är antagligen inte skrivna där.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Oavsett kritik mot diverse firmor som har rapporterats i andra trådar så känns det väl ändå tryggare att handla av någon av de större och etablerade?
Sen lyckades jag igår snöa in på det här med miljözoner och de olika Euroklasserna. Här i Stockholm verkar det som man med Euro 4 och äldre inte får köra på Hornsgatan och det kan jag leva med. Men ska hela innerstan, där jag bor, bli Miljözon 2 blir det svårt.. Köper man en E6 så kommer E7 och E8 så småningom. Hur som helst har vi ingen budget för att köpa nåt med Euro6....
Sorry, of topic... :)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Oavsett kritik mot diverse firmor som har rapporterats i andra trådar så känns det väl ändå tryggare att handla av någon av de större och etablerade?
Sen lyckades jag igår snöa in på det här med miljözoner och de olika Euroklasserna. Här i Stockholm verkar det som man med Euro 4 och äldre inte får köra på Hornsgatan och det kan jag leva med. Men ska hela innerstan, där jag bor, bli Miljözon 2 blir det svårt.. Köper man en E6 så kommer E7 och E8 så småningom. Hur som helst har vi ingen budget för att köpa nåt med Euro6....
Sorry, of topic... :)
Hmm, miljözonerna i Sverige gäller väl än så länge bara fordon över 3.5 ton, dock ej personbilar klass 1 o 2, dvs husbilar klarar sig?

Edit:
I Göteborg gäller miljözonerna tunga lastbilar och bussar enl. länken jag hittade
 

MaJa Pyssling

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33293
Medlemskap
2024
Nattmänniska som man är så funderar man vidare.. Bilen i annonsen skulle nog passa oss två 60+ hyfsat om det inte vore för priset och om det mesta ombord funkade samt om vi inte bott i Stockholm och det i princip är ogörligt att åka till Helsingborg utan bil när man ska undvika onödiga resor.. Det blev en lång mening :)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
I Finland finns inte gula papper alls sen länge utan man gör ägarbyte vid Trafi med ordentlig identifiering.
 
Toppen