• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registreringsbevis stämmer ej med typskylt

F

F.d. 9075

Guest
Letade trådar om totalvikt och såg att man skulle kolla motorutrymmet där stod totalvikt-axelvikt mm. Det gjorde jag. Och såg att vikten ej stämde med den som står på regbeviset! Det var kryssat över de gamla siffrorna och totalvikten var ökad till 3400kg från 3200kg!
Bilen är köpt beg på husbilsfirma för tre veckor sedan. Vad gör jag nu?
Mvh Mia:confused:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Registreringsbevis stämmer ej med typskylt

Lämpligast är att ta kontakt med en besiktningsingenjör för kontroll (ringa kundtjänst transportstyrelsen)eller åka ned till en bilprovningsstation som gör regbesiktningar och fråga om det är okey,förstår inte riktigt vad som skulle vara problemet!
Eller tar kontakt med firman som sålt bilen och fråga om det är okey och varför uppgifterna inte stämmer med regbeviset!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9075

Guest
Sv: Registreringsbevis stämmer ej med typskylt

Problemet är att jag vet ju inte vilken vikt som gäller! Den som står i regbeviset 3200kg eller den som står i motorutrymmet 3400 kg! 200 kg mer då kanske jag kan ta med lite mer bra och ha grejor. Och då vet man ju vad gubben prioriterar........:mat:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Registreringsbevis stämmer ej med typskylt

Brukar tyvärr vara regbeviset som gäller som no 1:
men det kanske går att väga upp till 3400 fråga försäljarn (lycka till)
 
Senast redigerad av en moderator:

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Registreringsbevis stämmer ej med typskylt

Har samma problem med min Hymer Camp Swing. Skylten på bilen säger 3200 kg reg.beviset säger 3000 kg.
Generalagenten för Fiat, Ohlsonbolagen i Uppsala, säger att det chassiet tål inte mer men de verkar inte ha kollat vad Hymer har gjort för att sätta 3200 kg. Ett privat bolag betämmer alltså vad som skall gälla för ett annat privat bolag och myndigheten bryr sig inte ett smack.

Fick även veta att i min bil skulle sitta en 2,5 TD men det sitter en 2,0 JTD. Så Hymer har allt byggt om lite både här och där.

Enda möjligheten för att kunna göra en uppvägning av ett Fiatchassie, ej ALKO, är en väsentlig ombyggnad av chassiet. Frågan är bara vem som kan, och vill, svara på vad som behöver ändras för att det skall kuna godkännas av beiktningsteknikern.

EssoJ
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Registreringsbevis stämmer ej med typskylt

Sitter med Goldscmitt sin tabell over øket totalvekt, regner med at din bil er en type 10 eller 11 av chassiserie 244. Disse kan økes til 3200 kg ved forsterkning av bakakse-fjæringen og bytte fra 14" til 16" hjul bak med 195/75R16C på stålfelg 5,5x16" - hvis det er 15" fra før så holder det med fjærene.

For detaljer så kan katalogen med tyske delepriser lastes ned fra Katalog - GOLDSCHMITT-techmobil AG - tabellen står på side 13.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Registreringsbevis stämmer ej med typskylt

Stor tack för den infon! Jag har 15" hjul och tre blad i bakfjädrarna. Nu gäller det bara att få myndigheterna att gå med på detta.

EssoJ
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Registreringsbevis stämmer ej med typskylt

Det skal da fra Hymer sin side som dokumenterer at den er ombygget til 3200 kg fra 3000. Ombyggingen er det 3. fjærbladet.
 
Toppen