• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Registreringsbesiktning plåtis 2015 och nyare..

Btj.64

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Lycksele
Är det några här som byggt sina husbilar på bilar från 2015 och framåt.
Och fått dessa genom en registreringsbesiktning.
Har själv ett pågående bygge på en Peugeot Boxer H3L4 och som de allra flesta vill jag ha vändbara stolar då detta ger en mycket trevligare planlösning.
Har pratat med besiktningsinjengören på Bilprovningen ..Men blir inte klokare verkar smått omöjligt att byta ut soffan fram till en vändbar enkelstol. Har sökt efter intygen men hittar endast intygen till Fiat..underredet X250 från sportcraft är godkänt enligt dom papper från Dekra intygar det ..problemet är att det står Fiat på dessa papper.
Hur ska man göra ? Hur har ni burit er åt ?
Hoppas på många svar...
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Min bil är visserligen från 2010 men jag misstänker att problematiken är densamma. Innan jag bestämde vilken inredning/utrustning bilen skulle ha kollade jag vad som gällde. Det jag landade i var att det är för knepigt att uppfylla kraven för en ny säteslösning för att vara värt det. Satsade därför på en bil med två singelstolar fram istället för den vanliga 1+2-lösningen. Vilket inte hjälper dig ett dugg. Men om du vill ta dig besväret att göra det som krävs för att få en godkänd installation av ett enkelsäte så behöver du ta reda på vilka krav som gäller för infästning av stol och bilbälte, godkända placeringar och avstånd etc. Fråga bilprovningens särskilda registreringsbesiktningsmän vad som gäller i ditt fall, eftersom det är en sådan tjänsteman som ska inspektera och godkänna din installation vid omregistrering.
 
Toppen