• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Registrera som lasbil eller PB II

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.

Som rubriken antyder nackdelar och fördelar .
Det fanns omdebatterat ämne men kan ej hitta .
Har provat på olika sätt men misslyckades.
Kan någon upplysa ej kunnig ?????? gäller : reg. och även sökande .

Tack

Mvh
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Registrera som lasbil eller PB II

Hej, finns ju flera varianter.

Om du reggar om en lätt lastbil, alltså under 3500kg till en PB2 under 3500kg så är det nog strunt samma.

Om du reggar om en lätt lastbil, alltså under 3500kg för att väga upp den till PB2 över 3500kg så kan du ju köra den på B-körkort.

Om du har en som är reggad som tung lastbil, alltså redan över 3500kg så måste du regga om den till PB2 om du bara har B-körkort och inte vill ta C ellerC1 kort.

Men om du reggar om en som är reggad som tung lastbil på kanske 4000kg till PB2 så ökar skatten från ca.2000:- till nära det tredubbla, och troligen ingen chans att ångra sig. En stor husbil med bara 2000:- i skatt är ett bra försäljningsargument om köparen har C-kort. Det är också bra om man blir tillfrågad om att låna ut bilen...........

"Nej tyvärr du måste ha C-kort för att få köra min bil, så det går inte." :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Registrera som lasbil eller PB II

Om du vill registrera om den och det är en husbil eller fordon över 3,5 ton, avsett enbart för personbefordran och boende, får du den endast klassad som PB-2.

Största skillnaden är att som lastbil får du transportera fler personer än det finns bälten för, skatten är lägre och det krävs C-körkort. (reservation för ev. nyligen ändrade regler):)
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Registrera som lasbil eller PB II

Tack för hjälpen.
Nu en fråga till, : från verkligheten.
Ska rega en HB en 12-a som väger 5400 kg ( har C kort) och fick en fråga om jag ska rega den som PB II eller en lastbil ?.
Vad ska jag välja ????, mest fördelaktig ?.

Mvh
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Registrera som lasbil eller PB II

Hejsan igen. (Som Gunnar skrev...Res. för ändringar.)

Om det finns tillräckligt mycket lastytrymme i den, så du får regga den som tung lastbil borde det bli rätt mycket billigare i skatt. (Kolla upp.)

Men de flesta rena husbilar får bara klassas som PB2 nu för tiden, eftersom just lastutrymmet inte räcker för att klassa den som lastbil (nyttofordon). Den blir då PB2 (nöjesfordon) och skall beskattas till sista blodsdroppen.

Bäst om någon som nyligen har rört om i soppan :D kan svara.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen